Brev
Brystkræft.
Hej!:-)
Jeg er en 13-årig pige.
Jeg har for nyligt,lagt mærke til at jeg har hvide ‘revner’ på brystvorten, og på selve brystvorten har jeg noget jeg kan pille af.
Min mor siger det er pga kulden..-.-
Nogle gange stikker det pludselig i brystet. Andre gange kan jeg mærke ‘væske’ ud af brystvorten.
Jeg er rigtig bange for mon hvad det kan være.. Jeg har ikke gjort andet end bare at græde, græde og græde..
Jeg kan ikke lide at tage til lægen, da min læge er en mand-.- –
Men jeg er lidt usikker på om en 13 årig, kan risikere at få brystkræft?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, du er bekymret, og jeg kan også godt forstå, du kan blive bekymret, når der bliver talt så meget om brystkræft, som der gør for tiden.
Jeg vil gerne starte med at sige til dig, at det er utrolig sjældent, at piger på 13 får brystkræft. Det er i det hele taget meget sjældent, at børn får kræft.
Det er - som din mor siger - helt almindeligt at få tør hud på brystvorterne ind imellem, og det er også ganske normalt, at der kan komme lidt væske ud. Tørheden kan godt have noget med vejret at gøre, men det kan også have noget med hormoner at gøre. Og når man er 13, er der rigtig meget gang i hormonerne i kroppen. Det kan give ømme bryster, når de begynder at vokse - og det kan også føles som om det "stikker". Alt sammen helt normalt. Symptomer på brystkræft er helt andre ting, så det håber jeg kan berolige dig lidt?
Men når du nu går og er så bekymret, så tænker jeg, at det måske vil kunne berolige dig at snakke med en, der ved en masse om kroppens udvikling. Her tænker jeg på skolens sundhedsplejerske, som kan være rigtig god at snakke med om det med kroppen - og også om det med bekymringerne. Hun har som regel en fast træffetid på skolen (spørg evt på kontoret, hvornår hun kommer næste gang).
At have en mandlig læge er der mange piger, der begynder at få det lidt svært med, når de kommer i puberteten. Det er altså muligt at få en kvindelig læge, hvis du føler, at det vil betyde, at du vil kunne snakke bedre med din læge om de ting, du bekymrer dig om. Det er noget, dine forældre skal hjælpe dig med, men måske vil de gerne det, hvis du kan forklare dem, hvad det vil betyde for dig.
Endelig vil jeg lige høre dig, om det kunne være en mulighed, at du snakkede med en sød voksen, du kender? En du kan fortælle om din bekymring, og som du tænker vil tage dig alvorligt og snakke med dig om at have det sådan. Hvem kunne det være? En bedstemor? En moster? En tante? En voksen kusine? En venindes mor? Eller en anden sød voksen? For det er min erfaring, at det kan hjælpe rigtig meget at få snakket det igennem, så tankerne ikke får lov at forstyrre så meget.
De varmeste tanker fra BørneTelefonen