Brystkassen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev, hvor du skriver om dine bekymringer og tvivl om dine bryster udvikler sig, som de skal og om de ser normale ud. Rigtig mange piger tænker, som du gør. De er bekymrede over, hvordan deres krop udvikler sig. Jeg kan se, at du er meget opmærksom på din krop - og det synes jeg er godt, men jeg tænker, at den eneste måde, som du kan få ro i sjælen nok er, hvis du får talt med nogen om dine bekymringer?

Du er i din begyndende pubertet og de næste år, vil din krop derfor ændre sig. Du vil få mere kvindelige former og dine bryster og dit humør, vil påvirkes af din hormonproduktion. Bryster udvikler sig ikke nødvendigvis helt ens og i samme tempo. Måske er det derfor dit ene bryst føles hårdere end det andet?

Du skriver, at du gerne vil holde dine spekulationer for dig selv. Jeg kan se, at du opfatter det som privat at tale med andre om din krop. Sådan er der mange, der har det. De syntes, det er pinligt at tale med fx en læge om sine bryster. Det, tænker jeg, er ærgerligt, for det er jo netop lægens arbejde, at svare og hjælpe en, når man har problemer med sin krop? Tænk på, at lægen er neutral og tænk på, det er det samme, som hvis du ville gå til tandlægen, hvis du havde ondt i tænderne?

Tanken kan være skræmmende, men ofte vil de voksne (fx din mor, sundhedsplejersken eller lægen), blive glade over, at du spørger dem. Jeg tænker, at når du viser dem tillid, og spørger om de vil hjælpe dig, så vil du næsten også altid få et svar.

Jeg kan ikke fortælle dig om det, du ser og mærker er normalt. Her er du nødt til at tale med nogle eksperter. Måske kunne du tale med sundhedsplejersken på din skole? Hun ved en masse om kroppen og puberteten og taler med mange unge om deres udvikling - også brystudvikling. Måske har hun været på besøg i din klasse? Så ved du måske, hvem hun er og hvor du kan få fat på hende? Ellers må du spørge din klasselærer, hvornår du kan møde sundhedsplejersken.

Du kunne måske også overveje, alligevel at tale med din mor? Jeg tænker, din mor sikkert også haft nogle af de samme spekulationer, da hun var teenager? Hun vil måske blive glad over, at du betror dig til hende? Måske kunne din mor gå med dig til din læge og få det tjekket?

Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 110, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for yderligere råd og vejledning.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.