Brev
Brysters udvikling
Hej jeg er en pige på 12 år, jeg undre mig meget over noget. Jeg fik hår under armene og på konen for cirka to år siden, og mine bryster begyndte at gøre ondt og vokse LIDT, men lige pludselig gjorde de ikke ondt mere og stoppede med at vokse.
Det er cirka et halvandet år siden de sidst gjorde ondt og voksede meget lidt, og de har ikke vokset siden, er der noget galt med mig?
Er det normalt at de kan stoppe med at gøre ondt og vokse i et halvandet år. Kommer mine bryster til at vokse igen, for har nærmest ikke nogen, de går kun 1 centimeter ud
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg tror ikke, der er noget galt med dig, for det er helt almindeligt, at brysterne vokser i perioder. Men jeg kan godt forstå, du er blevet lidt nervøs, og at du godt lige vil sikre dig, at der ikke er noget galt. Det tror jeg som sagt ikke, at der er.
I de første år af puberteten vokser brysterne langsomt, og de bliver vildt ømme (som du også mærkede). De kan godt vokse forskelligt, så det ene er større end det andet i en periode. Det er helt normalt. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at få bryster, hår osv. Og hvornår man er fuldt udvokset. Så dine bryster skal nok begynde at vokse igen på et tidspunkt.
Hvis du gerne vil beroliges lidt mere, kan du tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun har som regel en kontortid, eller du kan få en tid inde på skolens kontor. Hun er rigtig god at snakke med om kroppens udvikling - du kender hende måske allerede fra undersøgelser eller besøg i klassen?
Det kunne måske også være rart at snakke med din mor om alt det, der sker med kroppen. Hun har jo selv været det igennem, da hun var i din alder, og hun ved også, at det sker for dig.
Der er mange, der godt kan lide at læse om, hvad der sker med kroppen i puberteten, og det kan du finde en masse om på www.privatsnak.dk. Måske kan det også være med til at berolige dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen