Bryster og udvikling

Hej.

Jeg er en pige på 15 år, går i 8. Klasse og jeg er adopteret fra Vietnam.

Mine bryster og min udvikling går mig en del på, fordi mine bryster virkelig er små og min udvikling går generelt langsomt. Mine bryster er så små, at jeg ikke engang bruger bh endnu, som den eneste i min klasse og resten af årgangen.

Ja, jeg er mere spinkelt bygget, så det skyldes nok bl.a. det, men det gør mig stadig ked af det. De andre i man klasse sidder nogen gange og snakker om, at de hellere vil have store bryster og så lidt ekstra fedt på kroppenm, end de vil have små bryster og være tynd. Det gør mig ked af det, når de sidder og siger det lige ved siden af mig.

Faktsik fik jeg min mens som 13-årig, hvilket jeg ikke helt havde regnet med, selvom jeg var en af de sidste i klassen, var jeg ikke dén sidste som jeg havde troet.

Mine bryster begyndte også at blive ømme og ændre sig lidt da jeg var 10, men siden har det var gået så langsomt, at jeg som sagt stadig ikke engang bruger bh.

Jeg ved, at drenge på vores alder kun tænker på en god røv og store bryster, og jeg har ingen af delene, og det synes jeg er rigtig irriterende og jeg føler mig generelt udenfor når det kommer til udvikling, kærester osv.

Det går mig også på, at selv min 10-årige lillesøster (som også er adopteret hvilket vil sige, at vi dog ikke er biologiske søstre) er begyndt at få bryster, og som det ser ud, varer det ikke længe før hun har større end mig, og det kan jeg bare slet ikke tage.

Jeg tager det okay pænt, selvom børn ned til 5.-6. klasse på skolen har fået større bryster end mig, men når det pludselig er min egen lillesøster, der måske ender med at skulle ud og købe en bh med min mor før mig, kan jeg bare ikke have.

Jeg føler på en måde, at det er nedværdigende for mig.. Jeg vil være den ældste på alle punkter..

Hvad skal jeg gøre for at få det bedre med det, for jeg ved jo godt, at jeg ikke kan gøre noget for at få større bryster.

Håber ikke mit brev blev alt for forvirrende.

Hilsen mig.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind med dine frustrationer omkring din krops udvikling.

I teenageårene er der stor forskel på, hvor hurtigt kroppen udvikler sig, og jeg kan godt forstå, at det er frustrerende både at være den første eller den sidste, der udvikler sig. Der er også stor forskel på, hvordan kroppen er bygget, og hvordan den bliver som voksen. Nogle er spinkelt bygget, andre mere kraftigt bygget, nogle får store bryster, andre får små bryster. Det er alt sammen noget, der er skabt fra naturens side og svært at gøre noget ved.

Derfor er det rigtig godt, at du gerne vil have råd til, hvordan du kan få det bedre med, hvordan du ser ud. Jeg synes, det er rigtig flot og modent, at du har det syn på det. Det er nemlig meget vigtigt at øve sig i at acceptere sig selv, som man er. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget for dig lige nu, men måske skal du også huske at fokusere på nogle andre ting ved dig selv? Måske har du et kønt ansigt eller noget flot hår? Og ikke mindst er det vigtigt at fokusere på de positive egenskaber, du helt sikkert har. Måske er du en rigtig god veninde, der er god til at lytte? Måske er du rigtig god til at tegne, synge, spille håndbold eller noget helt andet?

Jeg tænker også på, om dine klassekammerater mon ved, hvordan du går og har det? Måske ved de ikke, at de gør dig ked af det ved at snakke om store bryster, når du sidder lige ved siden af? Kunne det mon være en mulighed at snakke med dem om det? Måske kunne det også være en mulighed at snakke med sundhedsplejersken på din skole? Hun er i hvert fald vant til og nok rigtig god til at snakke med unge om krop, udvikling og alt det der hører med.

På BørneTelefonen snakker vi også med mange unge, som føler sig tykke og rigtig gerne vil tabe sig, så det er i hvert fald ikke alle børn og unge, der gerne vil have ekstra fedt på kroppen og store bryster. Det hjælper selvfølglig ikke dig lige nu i din situation, men måske det alligevel kan hjælpe lidt at tænke på, at der er andre unge gerne som genre vil være tynd som dig?

Jeg tror heller ikke, at alle drenge kun vil have piger med store bryster. Det kan godt være, at de kigger efter de piger, der har det, men jeg tror mere, det er fordi, at det er lidt fascinerende for drenge i den alder at kigge på. I forhold til at få en kæreste er der dog så meget andet, der er vigtigt. Fx at man har det godt med sig selv og øver sig i at acceptere sig selv, som man er.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at starte en chat eller ringe eller sms'e med BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for yderligere svar.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.