Brev
Bryster og udflåd
Hej BB.
Jeg er en pige, som går i 6.klasse, så jeg er 12 år. Jeg har to spørgsmål.
1. De sidste par gange hvor jeg har været i bad eller har skulle klæde om, er jeg begyndt at lægge mærke til at mit ene bryst vokser mere eller er større end det andet. Er det normalt? Jeg synes det er træls også fordi at det gør ondt i mine bryster.
2. Det andet spørgsmål er fordi at jeg har synes i lang tid at det klør og gør ondt, “der nede” nogen gange er det lidt rødt. Jeg har hørt at man kan få en sygdom, som der klør, er det rigtigt? P.s. Jeg har ikke haft menstruation, hvis det har betydning. 🙂
Hilsen A 😉
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Tak for dit brev, hvor du stiller spørgsmål om dine bryster og udflåd.
Det er meget forskelligt, hvor meget bryster vokser og hvornår. Derfor oplever mange, at de på et eller andet tidspunkt har et bryst, der er lidt større end det andet, og det er helt normalt. Oftest ender de dog med at være nogenlunde samme størrelse, når de er helt færdige med at vokse. Jeg kan godt forstå, at du synes det er træls, at det gør ondt i dem, men det er simpelthen fordi de vokser, man kan kalde det en slags vokseværk.
Det er helt rigtigt, at man kan få en sygdom ”der nede”, som gør at det klør, men der kan også være andre grunde til det. Måske har du fået lidt svamp, som egentlig bare er en irritation af slimhinden, og det kan behandles med en salve. Hvis du vasker dig med sæbe, kunne det være en ide at skifte den ud med en intimsæbe, som ikke indeholder parfume. Parfume kan nemlig godt give irritation og svamp. Nogle gange forsvinder irritationen af sig selv, når man holder op med at bruge sæbe med parfume - andre gange skal man som sagt bruge en salve nogle dage.
Men jeg tænker, at det er vigtigt at få undersøgt, om der er noget ”galt”, når du fortæller, at det har kløet og gjort ondt i noget tid. Måske det kunne være en idé, hvis du snakker med din mor om, hvordan det føles, så hun kan hjælpe dig med at finde ud af, om det er noget. Hvis du synes, det er lidt ubehageligt at skulle snakke med din mor om det, kan du måske starte med at snakke med sundhedsplejersken på din skole.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.