Brev
Bryster og fugleben..
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år, og næsten lige startet i 8 klasse.
Jeg har et problem, som er begyndt at gå mig en lille smule på så ville se om i kunne hjælpe mig, eller komme med nogle gode råd.
Jeg har noget som hedder fugle ben, eller rettere sagt altså min brystkasse stikker ud ad. Istedet for at min brystkasse er ligesom usynlig, er min noget mere synlig.
Nu hvor alle mine veninder, og jeg er kommet i puberteten er vores bryster jo også begyndt at vokse, og mange af mine veninders bryster er vokset ret store, og føler mig ret bagud. Jeg er ikke helt flad, men problemet er at vi er begyndt at gå med BH, også jeg. Men min brystkasse og jo synlig, så det er ikke så behageligt at have BH på, og hvis jeg står med siden til kan man se min brystkasse rigtig meget. :'(
Jeg er begyndt på noget ret mærkeligt, men nogle gange så kan jeg godt finde på at sådan trykke min brystkasse ind ad, bare for at se mine bryster uden en brystkasse i mellem, og der kan jeg godt udfylde en 70A. Men så når jeg har BH på, uden at jeg gør noget med min brystkasse kan jeg ikke rigtig udfylde den.
Men her på det sidste er min brystkasse ligesom begyndt at blive lidt mere flad, og håber bare på at den bliver ved med at vokse ind ad, så jeg kan få nogle former og gå med BH uden det er ubehageligt.
Jeg har fået min menstruation, men syntes ikke mine bryster er blevet større?
Mange af mine veninder har fået sådan mellem store bryster, når man tænker på den alder vi er i nu, men de har ikke fået menstruation endnu?
Så ville høre om i ved noget omkring fugle ben, og om den godt kan vokse ind ad?
Og er der over hovedet en chance for at jeg får bryster?
Håber meget at i vil svare, da det går mig mere på i længden. 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev Jeg kan godt forstå, at du har brug for at vide, om brystkassen ændrer sig til være mere flad. For jeg kan høre i dit brev, at det betyder meget for dig. Der sker jo rigtig mange ting i puberteten og kroppen ændrer sig meget, når man udvikler sig fra barn til ung.
Du har selv bemærket, at dine bryster også vokser, og det er jo dejligt at opleve. Jeg kan godt forstå, at du lige trykker lidt ind på brystkassen, så du rigtig kan nyde dine bryster. Når brystkassen stikker ud, gør det jo at brysterne kommer til at se mindre ud - men de har jo samme str. uanset brystbenet. Så det, der vil være en hjælp, er at finde en bh, som passer lige præcis til dig. Det kan være at bh'ens skåle skal sidde lidt længere fra hinanden, eller der skal være mere push-up i bh'en for at støtte op omkring dine bryster. Det skal jo være rart at have en bh på, og derfor kan det være, at du skal ud og kigge på flere bh'er - måske kan du få din mor med ud. Det kan også være, at du kan få en bh, der er syet til dig, så du har det rart med at have bh'en på.
Når brysterne er i voksealderen, så kan de ændre sig hurtigt på måneder. Måske passer du en 70 A nu, og om 6 måneder er det måske en 75 B, du skal bruge. Om de ender med at blive lige så store, som nogen af de andre piger i klassens, er svært at sige. Jeg gætter på, at der også er forskelle på alle jer piger og størrelsen på brysterne. Nogen er hurtigt udviklet, og andre skal bruge lidt mere tid - begge dele er lige normale.
Selvom man er den første til at få bryster, så er det ikke sikkert, at man bliver ved med at have de største bryster i klassen. For at finde ud af, hvilke størrelse bryster man ender ud med, kan det måske hjælpe dig at kigge på din mor, moster, faster og bedstemødre. Størrelsen på bryster har meget at gøre med, hvordan ens forældres og kvinderne i familiens, bryster ser ud. Og alligevel kan der også være forskelle - men det kan give dig en fornemmelse for, hvad der er størst sandsynlighed for i din familie.
Jeg er usikker på, hvad jeg skal svare omkring brystkassen - om den også ændrer sig fra at stikke ud til at være mere flad. Det bedste vil være at snakke med lægen om det - og helst en special læge, der kender til de forskellige muligheder, der er for fugle ben. Måske er der noget man kan gøre ved det, og nogen gange er det godt at gøre mens man er ung og mere blød i knoglerne og andre gange, er det bedre at være udvokset. Det kan jeg ikke svare på. Jeg håber, at du har mod på at snakke med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig til en special læge, der kan se på det og vurdere, hvad der er bedst at gøre.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til os på 116111, hvis du har lyst til at snakke mere med os.
Mange tanker til dig fra
BørneTelefonen