Brev
Bryster?
Hej børnetelefon det er et stykke tid siden jeg har skrevet til jer da jeg har haft det ret godt for tiden men jaer. Jeg er en pige på 12 og siden jeg gik i puberteten og fik bryster har jeg sovet med top men det har resulteret i at mine bryster hænger ret langt nede og jeg er nødt til at rette mig op for at de sidder normalt. Da jeg har lidt fedt på kroppen er mine bryster en smule større end så mange andres på min alder, og jeg hader dem og jeg ved ikke hvordan jeg skal elske dem igen eller om der er en måde jeg kan få dem løftet med en bh eller nået? Pleas hjælp kh mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år,
Hvor er det godt at du skriver til BørneTelefonen og deler dine tanker og spørgsmål med os. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med. Faktisk er det sådan at vi tit hører fra børn og unge, der ligesom dig har spørgsmål til kroppen og puberteten.
Du skriver at du har sovet med top på, hvilket har fået dig til at føle,  at dine bryster hænger ret langt nede. Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at det er helt normalt at sove med top på. Toppen får ikke dine bryster til at hænge, selvom jeg godt kan sætte mig ind i, at det kan føles sådan. Det er også helt naturligt at man kan føle ens bryster hænger lidt, når man ikke har rettet sig helt op.
Som du selv skriver kan det være en løsning at gå med bh. Det er der mange der begynder på, når deres bryster vokser i puberteten. For mange børn er det en hjælp at snakke med ens forældre eller en voksen man er tryg ved. Måske en af dem kan hjælpe dig med at prøve en bh?
Du skriver også at du ikke ved hvordan du skal elske dine bryster igen. Alle bryster er perfekte, selvom det ikke føles sådan lige nu. Nogle er små, nogle er store og vokser i forskellige tempoer. Jeg ved fra andre børn og unge som har haft det som dig, at de med tiden har elsket deres bryster præcis som de er. Jeg håber at du med tiden også vil elske dine bryster præcis som de er.
Du skriver at du har haft det ret godt for tiden. Hvad har mon gjort, at du har haft det så godt? Det at du skriver herind, viser i hvert fald et kæmpe mod. Det viser at du kan sætte ord på dine tanker, hvilket kan være rigtig svært. Jeg håber at du kan bruge det mod til, at snakke med en god ven eller dine forældre om dine tanker. Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste og hepper på dig.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen