Bryster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit ærlige brev, hvor jeg kan læse at du er 16 år og går i 9. klasse, men ikke endnu har de bryster du godt kunne tænke dig.

Det er dejligt at høre, at du har forsøgt at lægge det bag dig, og i stedet fokusere på de gode ting. Det har jo også betydet, at du har fået det bedre med dig selv.

Det er meget forskelligt hvordan, og hvor hurtigt man udvikler sig som teenager. Nogen begynder at få bryster allerede i 10 års alderen, mens andre måske er 17- 18 år, før der sker noget. Nogen får store bryster, mens andre får meget små bryster. Det gode ved, at der er forskel på størrelsen af bryster, er at drenge og mænd også holder af forskellige størrelser på bryster - hvis det er da, er det der er vigtigt for dem. Nogen er jo mere til smukke øjne (brune, grønne, blå), dejlige læber (smalle, brede), numser (store, små, flade, runde), langt hår, kort hår... Det jeg vil fortælle er, at selvom magasiner viser os bestemte krops idealer, så vælger vi altså lige den pige eller dreng som vi synes allerbedst om...

Uanset hvad kan man hverken gøre fra eller til, da udviklingen er genetisk bestemt. Det der gør det svært, er nok at du sammenligner dig med jævnaldrende piger, de fleste teenagere vil jo nok helst være som flertallet. Men det betyder altså ikke, at du er unormal, du udvikler dig bare lidt senere, eller på en anden måde, på lige det her punkt.

Måske er du typen der får små bryster, men det der er vigtigst, er nok at lære at acceptere den krop, man er født med, og lære at holde af den figur man nu engang har.

Piger stiller store krav til deres udseende, og glemmer måske nogen gange at holde af dem selv, fordi de hellere vil ligne en anden. Jeg tror mange piger med store bryster, misunder dem med små bryster, og piger med små bryster vil gerne have større bryster.

Jeg kan godt forstå du er træt af at være sent udviklet, men fortvivl ikke, udviklingen er ikke gået i stå, når man er 16 år, så der kan stadig nå at ske noget, de næste par år.

Det at have uregelmæssig menstruation i teenageårene, er helt normalt, også det at man springer en periode over. Udflåd kan sagtens i perioder være tykt og slimet, det er der stor forskel på, men det er helt normalt.

Du skriver, at skal klædes ud til sidste skoledag, og det er en smule problematisk if. til brysterne... jeg ved ikke, om der er et særligt kostume du allerede har udset dig, som kræver store bryster? Eller, om du stadig er i gang med at finde på? Måske skal du vælge, at klæde dig ud som noget der passer til dig, og din type - måske, låne lidt fra Hippie - flipper stilen, eller fra 'Saturday Night Fever' med Olivia Newton John som inspiration? Det er lidt svært for mig, at tune mig ind på hvad der rammer lige ind i din smag og stil. Men, uanset hvad, så nyd din sidste skoledag, sammen med din klassekammerater...

Fortsæt med at fokusere på de gode ting, tænk positive tanker om dig selv, så tror jeg på, du vil opleve større glæde og tilfredshed, med dig selv og din udvikling.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.