Brev
Bryster
Er det normalt at når man er 11 år at man begynder at få store bryster og skal til at gå i bh
og jeg går kun i 4 klasse så jeg er bange for om der er noget forkert om mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år!
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver, så du kan få hjælp til din bekymring.
Det er meget forskelligt, hvornår kroppen begynder at udvikle sig, og hvornår man begynder at få bryster. Nogle begynder at få det, når de som dig er 11 år, andre får det først, når de ældre. På samme måde, kan det være meget forskelligt, hvornår man får sin første menstruation. Nogle får det måske allerede som 10-11 årige, mens andre først får det som 15 årige. Der er ikke noget, der er mere normalt end andet, så der er slet ikke noget galt med dig. Det hænger sammen med, hvordan ens krop er bygget, og hvor hurtigt man vokser. Det kan også være, at det er noget, du har arvet fra dine forældre. Hvis du har mod på det, kan du måske spørge din mor om, hvornår hun begyndte at få bryster?
I forhold til dit spørgsmål om det er normalt, at du skal til at gå med bh, vil jeg sige, at jeg synes, du skal gå med bh, hvis du selv føler, at du har det bedst med det. Der er ingen regel om, at man skal gå med bh eller ej uanset hvor gammel, man er, eller hvor store ens bryster er. Nogle vælger at gå med bh, andre har det fint uden. Det skal du gøre, som du selv har lyst til. Det kan måske være, at du har brug for at have en sports bh på, når du har idræt eller hvis du går til noget sport i fritiden. Når brysterne begynder at vokse, kan de godt blive ømme, hvis man løber, hopper eller andet. Så det tænker jeg måske kunne være meget rart for dig. Måske kan du tale med din mor om, du har brug for at gå med bh til hverdag og når du dyrker sport? Hvordan tror du, at det ville være?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen