Brev
Bryster…
Kære Børnetelefon,
Jeg er en pige på 14 (meget snart 15)
Jeg er virkelig ked af mine bryster.
De startede ud med at vonse rimelig hurtigt, og jeg købte i 6. Klasse min første bh (en aa skål) Jeg havde ikke de størtste bryster i klassen, men var deroppe af.. det var som om at hele min udvikling stoppede…
To år senere bruger jeg stadig samme størrelse… der er to andre med samme størrelse eller mindre end mig i min klasse, men ellers har restenstore bryster… drengene er begyndt at kommentere lidt på det, og sammenligner dem med deres egne “manboobs” ..
Min lillesøster har snart større bryster end mig, hvis ikke allerede… det er godt nok ikke helt tydeligt endnu, da hun ikke har en bh… men jeg det gør mig virkelig ked af det…
deter svært nok med dem i klassen, men når det kommer til min søster, kan jeg slet ikke klare det.. jeg er begyndt at tage afstand fra hende, og bliver hurtigt sur på hende…
jeg er lidt undervægtig, men ikke særlig meget..
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
jeg tænker også virkelig tit over, om jeg overhovedet kan få en kæreste…
hvornår udvikler pigers bryster sig normalt?
Og det er måske et dumt spørgsmål.. men kan tanker, humør og sådanne ting påvirke ens udvikling?
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at de her tanker omkring dine bryster fylder rigtig meget. Så det er godt, at du skriver herind.
Ens tanker, humør og generelle trivsel kan godt påvirke ens udvikling, men så er det ofte fordi, at man har det rigtig rigtig dårligt. For de fleste påvirker det ikke ens udvikling. Det er bare meget forskelligt fra person til person, hvornår man går i puberteten, og hvor hurtigt kroppen udvikler sig.
Piger går som regel i puberteten omkring 12-års alderen, og det varer ca. indtil de er 18 år. Så din krop er altså ikke færdig med at udvikle sig endnu. Derudover kan kroppen også ændre sig med alderen, og i forhold til om man taber sig eller tager på.
Når det er sagt, så er det jo også bare sådan, at vi ser ud på forskellige måder. Nogle har store bryster, og andre har mindre bryster. Men det ene er ikke dårligere, eller bedre, end det andet. Jeg kan dog godt forstå, at det kan føles sådan, når drengene fra din klasse kommenterer på det. Jeg synes derfor, at du skal snakke med en af dine lærere om det. Din krop er ikke noget, som drengene (eller de andre piger) behøver have en holdning til, og de skal altså ikke dømme den, eller sige noget om den, på den måde.
Du spørger, om du kan få en kæreste, og selvfølgelig kan du det.
Drenge har forskellige præferencer - ligesom piger jo også har - og nogle kan lide store bryster, mens andre bedre kan lide små bryster. Vigtigst af alt, så vil den person, som du bliver kærester med, forhåbentlig være sammen med dig på grund af, hvordan du er som person, og ikke størrelsen på dine bryster.
Med hensyn til din lillesøster så synes jeg, at det ville være en god idé at snakke med dine forældre om det. Det er nemlig rigtig ærgerligt, hvis der opstår en afstand mellem dig og din lillesøster på grund af dette. Dine forældre kan måske snakke med dig og hjælpe dig, så den frustration du har, ikke går ud over din lillesøster. Det kan måske være svært at fortælle, men du kan jo eventuelt vise dem dit brev og mit svar?
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe. Ellers er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen