Brev
Bryster
Hej
mine bryste gør virkelig ondt men de er stadig små
og alle pigerne har bryster i min klasse eller næsten alle
en har ik for hun er 12 og ja lige meget
de gør ondt
de klør
hvad skal jeg gøre. Jeg kan ikke snakke med min mor
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Ens bryster kan godt blive ømme i puberteten, som du er i, det er helt normalt, men kan være rigtig ubehageligt. Som du selv skriver, så er du og pigerne i din klasse i en alder, hvor der sker en masse. Nogle udvikler bryster tidligt og andre lidt senere. Brysterne vokser gennem hele puberteten, og dine skal nok udvikle sig, når lige præcis din krop er klar til det.
Måske du kan overveje at gå med en top under blusen, som måske kan hjælpe lidt på ømheden og ellers kan jeg foreslå du tager en snak med sundhedsplejersken på din skole, som vil kunne give nogle råd og fortælle lidt mere om pubertet og fx udviklingen af bryster.
Du fortæller også at flere af pigerne i klassen er begyndt at få bryster. Måske hvis du er lidt tættere på en af dem, du kunne spørge, hvordan hun havde det inden de begyndte at vokse og få nogle råd af hende. Du er bestemt ikke den eneste, der oplever ømhed og det kan være rart at dele alle de tanker og følelser der melder sig i puberteten med en god veninde.
Mange hilsner BørneTelefonen.