Brev
bryster
jeg har et problem
mig venstre bryst er MEGET større end det andet og det kan man se uden på tøjet og når jeg ikke har tøj på
det som om det højre bryst bare er alt for lille til min bh hvor mit venstre bryst næsten er for stort
og synes det er pinligt at man kan se det så jeg har tit noget af mit hår over min højre side så man kun kan se mit venstre bryst
skammer mig og kan ikke se på mine egne bryster fordi jeg kan se den store forskel
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige pige
Jeg kan sagtens forstå, at du kan føle dig pinlig over dine bryster. De sidder jo også lige der, og er svære at skjule.
Det er helt almindeligt, at ens bryster vokser i forskelligt tempo, og at det ene bryst i længere tid er større end det andet.
Måske kan du bruge en bh, som passer dit venstre bryst, og stoppe lidt vat i den højre skål? Man kan også få nogle indlæg, som kan lægges i bh’en, de kan købes i lingeri butikker. På den måde ses det måske ikke så tydeligt. I en periode kan du overveje, om en løstsiddende bluse måske skal være en del af din garderobe?
Hvis dit højre bryst mod forventning ikke vokser til samme størrelse som det venstre, bør du kontakte din læge, som kan rådgive dig. Men som sagt er det helt normalt, at de ikke vokser i samme tempo.
Desværre ligger det i den almene opfattelse af kropsidealet, at kvinders bryster skal være en bestemt størrelse og sidde helt perfekt. Det hænger ikke rigtig sammen med virkeligheden, hvor de fleste kvinder har forskellige bryster, og med brystvorter som ikke sidder ens.
Du har bestemt ikke grund til at skamme dig, man er ikke herre over sin kropsudvikling – heldigvis ender de fleste kvinder med at se dejlige ud.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer til at løse dit problem. Hvis du har brug for mere sparring eller gode råd undervejs, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
De varmeste tanker fra BørneTelefonen