Brev
Bryster
Heej Brønetelefon.
Jeg er en pige på 14.
Jeg er rigtig ked af at jeg har så små bryster
jeg har de minste bryster i min klasse og de har ikke vosket i rigtig lang tid de er slet ikke omme eller noget som helts.
Jeg er ved at være bange for at der er noget glat.
Jeg er ikke den store spiser så ved ik om det er der for.
Og ret tynd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
I din alder er det sjældent rart at være anderledes, så jeg kan godt forstå, at du er ked af, at du har de mindste bryster.
Hvis du snakker med veninder om jeres udseende, vil du sikkert opdage, at der er andre, der er utilfredse, fordi de synes, de er for høje, eller for små, eller for udviklede, eller har forkert hår. Som teenager er det nemlig ret vigtigt at ligne hinanden, det giver tryghed i de svære år i puberteten, hvor der sker så meget.
Jeg skriver det til dig, fordi du ikke er alene med din utilfredshed med dit udseende. Måske er det en lille trøst.
Jeg kan læse, at du er bekymret for, om der er noget galt med dine bryster og deres udvikling. Det er meget sjældent, at der er noget galt. Men det kan være svært at vente på udviklingen. Udviklingen kommer normalt i ryk, dvs. pludselig sker der noget. Når du er meget tynd, kan det godt forklare, hvorfor brysterne er lidt længe om at vokse. Men som regel kommer det af sig selv.
Måske hjælper det, hvis du tænker på bryststørrelsen hos de andre kvinder og piger i din familie - størrelsen på deres bryster kan give dig en idé om, hvilke størrelse dine bryster bliver når de er færdigudviklet om nogle år. Det kan være, at du kan se billeder af fx din mor da hun var på din alder, og opefter, så du kan få en fornemmelse af hvordan hendes udvikling har været.
Jeg tænker, at du har fået menstruation, siden du ikke skriver noget om det, og hvis du har det, er din krop i gang med at udvikle sig. Jeg ved godt, at det er svært, men du er nødt til at have lidt tålmodighed med dine bryster. Det skal nok komme.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.