Brev
Bryster
Kære BB.
Jeg har et “Problem”, og det er, at den ene af mine bryster er større end den anden dvs. den ene burde være skål B og den anden skål C. hvordan kan det være, at der er en stor forskel på størrelsen af mine bryster? er den ene bare langsomere i væksten end den anden eller hvad er der galt?
Så et andet “problem” er, at mine bryster hænger lidt, og de er bare ikke smukke og hver gang jeg går i bad efter idræt skammer jeg mig virkelig, fordi brysterne på mine veninder virkelig er smukke og mine bare er klamme og hænger… hvorfor? det bekymrer mig meget, og jeg er blevet afvist af en dreng, på grund af mine bryster, fordi vi engang havde “aftalt” at have sex, fordi vi begge gerne ville og vi var virkelig forelsket i hinanden og så afviste han mig, fordi mine bryster var klamme…:/
derefter har jeg bare skammet mig for dem :'( – Undskyld hvis min tekst er lid svært at forstå og måske også lidt indviklet.. håber på, at i svarer..
KH. pigen med de skæve bryster…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år! Mange tak for dit brev, hvor du fortæller at det går dig på, at dine bryster har forskellig størrelse. Hvor er det godt, at du har taget dig mod til at skrive. Jeg tror faktisk , at der er mange, som har det samme problem som dig.  Mange kvinder har bryster, der kan være forskellige, for nogle kan det være størrelsen, for andre formen. Du skriver, at der er en skål størrelse i forskel som det er nu, og synes, at brysterne hænger lidt. Du fortæller også, at du bliver bekymret og skammer dig, når du skal klæde om sammen med de andre. Jeg tænker, at det nok ikke er blevet bedre efter at du oplevede at blive afvist af drengen, du var forelsket i..? Jeg kender ham jo ikke, men synes, det lyder underligt, at han afviste dig med den begrundelse. Uanset om det var sådan han tænkte eller om han brugte det som undskyldning (fordi han måske alligevel ikke havde lyst?) så var det i hvert fald meget tankeløst af ham, og den slags kommentarer kan tit komme til at fylde meget i ens tanker, hvis man ikke kan finde en måde at holde dem i skak på... Jeg kan ikke vide det, men det kan være, at grunden til at der er forskel er, at du ikke er helt udvokset endnu. For langt de fleste piger er brysterne først færdigudviklede omkring 18 års alderen, men det betyder ikke, at det er sådan at brysterne kommer til at se ud resten af livet, da bryster ændrer sig ved forandringer i kroppen som eksempelvis vægttab eller graviditet. Men det kan jo også være, der bliver ved med at være forskel på størrelsen, for som sagt er det ret almindeligt. Du skriver ikke noget om din mor, men jeg tror, det kunne være godt for dig at tale med hende om, hvordan du har det med din krop. Kan du mon det? Måske kan hun huske, hvordan det var da hun var i puberteten og hendes bryster voksede. Mange piger kommer ofte til at ligne deres mødre lidt - så hvis det er for svært at tale med hende om det, kan du måske se på hendes bryster og få en ide om, hvordan du selv kommer til at se ud. Nogle gange kan forskellen på brysterne være så stor, at den kan ses, og være til stor gene for pigen. I sådanne tilfælde kan det være godt at tale med sin læge. Jeg kan ikke vide det, men hvis du har det sådan kan du måske tale med din mor om det, så I sammen kan opsøge din læge og få en snak om, hvordan du har det med dine bryster og få en vurdering af dine brysters udvikling. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en anonym voksen. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.