Brev
brunt
hej bb,
jeg er en pige på 12år
jeg har haft brunt udflåd 2 gange nu(er igang med 2en) men jeg ville søger om hvad brunt udflåd er.
(jeg har haft det brune i fem dage og så var der 25 dage vor jeg have hvidt og nu har jeg haft det brune i 2dage.
jeg ikke om det min første men.
så hvad er brunt udflåd? og er den mens
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om, hvad det brune udflåd mon kan være.
I din alder sker der jo ofte en masse med kroppen. Nogle ting forventer man måske og andet kan føles anderledes, eller se ud på en anden måde end man lige forestiller sig. Så man kan nemt komme i tvivl.
Det er svært for mig med sikkerhed at fortælle dig hvad det er og om det er din første mens, selvom du har været rigtig god til at forklare det og holde styr på dagene.
Jeg tænker godt at det kunne være tegn på, at du har fået din første mens. Med tiden vil det nok også se lidt anderledes ud. Det brunlige udflåd kan  også være et tegn på, at kroppen er ved at "gøre sig klar" til menstruation.
Menstruation kan føles meget forskelligt og se forskelligt ud fra person til person. I starten ser det ofte anderledes ud end man tror og med tiden vil det nok blive mere rødt.
Gad vide om du har nogen du kan tale med? Din mor, en søster, kusine, veninde eller sundhedsplejerske? Det kan være rart at have en man er tryg ved, som man kan få støtte af og som også kan hjælpe en med bind og den slags. Du kan også læse lidt mere om mentruation her: http://privatsnak.dk/10-12/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-faar-man-menstruation-og-hvad-sker-der/
Rigtig meget held og lykke med det.
De bedste hilsner
BørneTelefonen