Brev
Brunt udflåd
Hej bb,
idag opdagede jeg at min udflåd bar brunt og lidt rødt og der var tegn på små røde tråde i og det forstår jeg ikke?
Er 12 år og har ikke fået mens og har ikke bryster endu,det lygter ikke så godt og min mave rumler lidt nogle gange, er je syg?
Jeg gider bare ikke tjekkes af en læge da det er vildt pinligt hvis han skal kigge på min…
Ja og tør ikke at sige det til min mor,
hvad er det og hvad skal jeg gøre??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Mange piger og kvinder har udflåd, og udflåd er som regel hvidt og lugter ikke grimt. Men nogen gange ændrer udflåddet sig og begynder at blive grumset hvidt eller grønt/brunt. Det kan være tegn på svamp eller betændelse, og så skal det behandles.
Du spørger mig, hvad det er, og hvad du skal gøre og da tænker jeg, at du nok er nødt til at fortælle din mor eller en anden voksen, hvad du er urolig over. Måske kan du sammen med din mor gå til lægen og få det tjekket?
Hvis du ikke synes, du kan sige det til din mor, så kunne du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole? Hun vil måske kunne fortælle dig, hvad det er, du ser og mærker? Du skriver, at du tror, det vil være pinligt at tale med din læge, og sådan tænker rigtig mange. Det er ærgerligt, for det er jo lægens arbejde at svare og hjælpe en, når man har problemer med sin krop. Tænk på, at lægen er neutral, og tænk på, at du nok også ville gå til tandlægen, hvis du havde ondt i tænderne.
Tanken om at tale om private spørgsmål kan være skræmmende, men ofte vil de voksne (fx din mor, sundhedsplejersken, lægen) blive glade over, at du spørger. Jeg tænker, at når man viser tillid til, at de voksne kan og vil hjælpe en, så vil man næsten altid få svar. Så derfor synes jeg, du skal fortælle, hvad det er, du er urolig over og få det tjekket.
Du skriver, du ikke er udviklet fysisk med fx bryster, og at du endnu ikke har fået din menstruation. Til det vil jeg sige, at det er helt almindeligt, når man som du er 12 år. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på BørneTelefonen, hvor nummeret er 116 111, og hvor du kan ringe gratis og snakke med en sød rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.