Brev
Brunt udflåd
Hej
Jeg har for nok ca. Lidt under et år fået udflåd. Det var hvidt med lidt grønne prikker, og lidt gulligt. Men her for nogle uger siden blev det brunt. Jeg har hørt hvis det lugter burde man søge læge. Men mit lugter ikke og det er ikke tykt og slimet
Det er tyndt og brunt. Nogle uger siden blev det lidt rødt. Men nu er det blevet brunt igen.
Jeg er 12 år der er udviklet. Men er meget tynd og har lavt blodtryk. Ved ikke om det er gammelt blod, eller fordi jeg er tynd dog ikke har særlig meget blod?, eller noget helt andet. Det sker en gang på en måned så regner med det er menustration.
Er stadig meget bekymret og har ikke snakket med min mor om det, og ville heller ikke med en læge da min læge er en mand og det er ret akavet. Men altså håber virkelig i kan hjælpe med hvad det er!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
At have brunligt udflåd er normalt omkring sin menstruation. Det kunne godt være menstruation, når det også kommer en gang om måneden. Man har ikke mindre menstruation, hvis man har lavt blodtryk.
Men det er svært for mig at svare præcis på, hvad det er.  Det er vigtigt at du får svar på dine spørgsmål og bekymringer. Derfor vil det være godt at snakke med din mor. Du kan jo sige/skrive til hende, at du tror du har fået menstruation. Så kan I to snakke videre om det. Hvis din mor også er i tvivl om det er menstruation, kan hun ringe og snakke med lægen om det.
Du skriver at du ikke tør gå til lægen fordi, han er en mand. Det kan godt føles akavet. Men en læge er professionel og uddannet til at hjælpe med disse problemer. Ellers er det også muligt at snakke med sundhedsplejersken. Du kunne også snakke med din mor om at skifte læge, hvis du har mod på det?
Jeg håber, du får talt med din mor om det. Så kan hun nok også  hjælpe med at købe bind.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen