Brev
Brunt
Hej
jeg er en pige på 13 år
i torsdags var jeg til min sport og jeg havde mega meget hodepine og det gjord virkelig ondt i mit underliv.
Jeg har haft noget Hvidt noget nede i mine underbukser,og da jeg kiggede i mine underbukser var der noget brut hvad er det. Og jeg har haft ondt i mit underliv i snart 9 måneder
Håber i vil hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Ud fra det du fortæller, tror jeg, det er fordi du har fået din første menstruation. For mange viser det sig som en lille smule blod eller brunligt udflåd i underbukserne. Det er helt normalt og ufarligt, men man kan godt blive lidt forskrækket og overrasket.
De andre tegn du fortæller om, såsom ondt i underlivet, hovedpine samt noget hvidt i underbukserne (udflåd) er normale tegn. Nogle piger mærker en masse og andre ingenting, det er meget forskelligt. Hvis du føler det er meget slemt, er det en god ide at tale med dine forældre, lægen eller sundhedsplejersken på din skole, så du kan få nogen råd, så det ikke gør så ondt.
Dernæst vil jeg sige tillykke med din første menstruation, et af mange tegn på du er ved at udvikle dig til en ung pige, du vil sikkert også opdage at dine bryster vokser og måske du er begyndt at få hår under armene og i skridtet? Alt sammen helt normale ting, når man er 13 år. Det du kan gøre nu, så du ikke en anden gang overraskes til sport eller i skolen er at have et par bind med i tasken, hvis menstruationen pludselig skulle komme.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.