Brev
Brun udflå og jeg har ikke mens…
Hej BørneTelefonen
Hej har i nu er år haft udflå og de her 2 dage har jeg Haft brunt udflå det lugter sindssygt og jeg har prøvet at have trusseindlæg på (ikke bind) men jeg har bare været dårlig til at huske at tage det på igen men kan ikke hjælpe mig jeg er meget bange
PS jeg er lige blevet 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du ikke synes om, at din udflåd lugter grimt. Udflåd er som regel en hvidlig og lugtfri væske, som piger får i puberteten. Det er helt almindeligt at få udflåd lang tid før sin menstruation, og det kan være meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd, der kommer og også forskelligt hos den samme pige. Hvis det begynder at ændre farve til grønt/brunt eller lugter, som du skriver at dit gør nu, så kan det være tegn på svamp eller betændelse og så er det vigtigt at opsøge læge og få det behandlet.
Jeg forslår, at du taler med din mor og fortæller hende om din udflåd, og at du er bange. Hvis du ikke kan bruge din mor, så kan du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole eller din egen læge? De vil kunne fortælle dig præcis, hvorfor det lugter og om det skal behandles. Udflåddet er med til at rense skeden, så når du bader, skal du nøjes med at vaske dig med vand og ikke bruge sæbe, medmindre det er en særlig intim sæbe.
Jeg kan også anbefale dig at læse mere om menstruation,udflåd, bind og lign. på www.privatsnak.dk. Der er gode råd om krop og udvikling for børn på din alder.
Jeg håber, du får mod på at tale med din mor og din læge.
Kærlig hilsen BørneTelefonen