Brev
Børneorm
Hej BrevKassen!
Jeg har gået lidt over 2 år og haft børneorm.
Har sagt det til mine forældre men de siger der “nok” ikke er noget. Men er 100% sikker.
Der var en dag hvor jeg havde været i bad.
Satte jeg mig på sengen og tog nattøj på.
Da jeg rejste mig var der nogle små hvide orme på ca. 1 centimeter.
Har snakket med mor og far flere gange.
Tør bare ikke sige det igen.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10 årige pige
Tak for dit brev. Det er godt, at du bliver ved med at holde øje, og på at ville have hjælp. Det er nemlige også vigtigt, at du får hjælpen.
Det udseende, du beskriver ormen med, lyder meget som børneorm. Jeg er ked af, at du føler, at dine forældre ikke ytter til dig, for det er da bestemt ikke rart at gå så lang tid  med børneorm. Børneorm er noget, som er meget nemt at behandle, når blot man har været i kontakt med sin læge.
Hvis dine forældre ikke vil hjælpe dig nu, så syntes jeg, at du skal snakke sundhedsplejersken eller din lærer på din skole og fortælle, om dine symptomer og om de orme du har set. Sundehedplejersken eller din lærer kan ikke få behandling til dig, men de kender til børneorm og ved at det skal behandles, og kan skrive til dine forældre og anbefale dem at snakke med lægen og eventuel tage dig til lægen.
Nummeret til din læge står på dit gule sundhedskort, så kan man ringe til lægen og fortælle det, som du har skrevet til os og høre, hvad lægen siger, der skal gøres ved det.
Jeg håber, at du får den hjælp som du har brug for. Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, hvis du vil snakke mere med os på BørneTelefonen.
Hvor er det bare godt, at du skriver for at få hjælp - det er rigtig sejt!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen