Brev
Børneorm?
Hej!
Min fætter har haft børneorm for ca. 2-3 år siden. Han er vores nabo og er derfor ovre på besøg hver dag. Det begyndte så at klø i enden en dag, men først tænkte jeg at det nok bare var underbukserne eller hår. Det var for omkring 2-2 et halvt år siden nu.
Det er først her det sidste år jeg tjekkede, og fandt ud af, at jeg havde børneorm. Jeg synes det er ulækkert, især fordi jeg har haft det i et par pr nu, og jeg er bange for at det derfor er gået “amok”! Jeg synes det er ekstremt pinligt!
Min fætter fik for nylig børneorm igen, og jeg prøvede på den måde at få mine forældre til at købe medicin så vi ikke skulle få det. Det var ligesom min sidste chance for at få medicin uden direkte at skulle fortælle, at jeg har orm. Kan jeg selv gå på apoteket og købe noget? Jeg har ikke lyst til at fortælle mine forældre det, men et så træt af at det klør sådan ca. 1 gang om måneden (kan vare fra 3 dage til over en uge)… Hvad skal jeg gøre? Plus: jeg har bittesmå knopper omkring min klitoris, og det klør en gang imellem i hele skridtet. Kan det have noget med ormen at gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at skulle snakke med dine forældre om, at du måske har børneorm, for det er en helt almindelig reaktion, når det handler om de mere private dele på kroppen. Det har man ikke altid lyst til, at de skal vide. Måske kan det hjælpe, hvis du husker dig selv på, at det er noget, alle kan blive smittet med, og det kan man ikke gøre for.
Desværre er det bare sådan med børneorm, at de meget sjældent forsvinder af sig selv. Så hvis du ikke kommer i behandling, kan du blive ved at have ormene i dig, og de vil blive ved at lægge æg, som så bliver til nye orm osv… Det klør rigtig meget, og det kan også give infektion i underlivet, hvis ormene kravler ud af endetarmen og ind andre steder. Jeg ved godt, det ikke er så rart at læse det her svar, men jeg tænker altså, at du nok er nødt til at få snakket med din læge om det, selv om det ikke er helt let… Du kan godt ringe til lægen, uden at dine forældre får det at vide, men hvis du skal have medicin, skal de have besked, og den medicin man skal have mod børneorm, kræver en recept fra lægen, så du kan desværre ikke bare gå ned på apoteket og købe det.
Medicinen slår de levende orm ihjel, men da der stadig kan være æg, som udklækkes, skal man tage medicinen 3 gange med 2 ugers mellemrum, og det er en god ide, at alle i familien får “ormekuren” på samme tid. Man skal også vaske sengetøjet, støvsuge godt i soveværelserne og sørge for at have korte, rene negle – og at tage et bad hver morgen og vasket sig godt.
Når det så er sagt, så ved jeg, at det er ret nemt at komme af med børneormene, hvis man får en ormekur og følger de råd om rengøring, så hvis du tager en dyb indånding og får snakket med din læge – og måske endda din mor først – så vil du om lidt over en måned være sluppet helt af med den dumme kløe og ikke mindst alle de bekymringer, du har gået og haft i over 2 år. Prøv om du kan tænke på det – du vil sandsynligvis kunne mærke, at det holder op med at klø allerede dagen efter du har taget den første pille.
Hvis du bare ikke kan få dig til at sige det til din mor, kan du måske skrive det til hende? Eller lade hende læse dit brev her i BørneBrevkassen og mit svar – så kan hun måske ringe til lægen i stedet for at du selv skal gøre det.
Jeg krydser fingre for, at du snart kommer i behandling. Du har været så sej at skrive her til brevkassen – jeg håber, du også kan finde en lille smule mere mod og få ringet til lægen eller bedt din mor om at gøre det.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen