Børneorm?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at skulle snakke med dine forældre om, at du måske har børneorm, for det er en helt almindelig reaktion, når det handler om de mere private dele på kroppen. Det har man ikke altid lyst til, at de skal vide. Måske kan det hjælpe, hvis du husker dig selv på, at det er noget, alle kan blive smittet med, og det kan man ikke gøre for.

Desværre er det bare sådan med børneorm, at de meget sjældent forsvinder af sig selv. Så hvis du ikke kommer i behandling, kan du blive ved at have ormene i dig, og de vil blive ved at lægge æg, som så bliver til nye orm osv… Det klør rigtig meget, og det kan også give infektion i underlivet, hvis ormene kravler ud af endetarmen og ind andre steder. Jeg ved godt, det ikke er så rart at læse det her svar, men jeg tænker altså, at du nok er nødt til at få snakket med din læge om det, selv om det ikke er helt let… Du kan godt ringe til lægen, uden at dine forældre får det at vide, men hvis du skal have medicin, skal de have besked, og den medicin man skal have mod børneorm, kræver en recept fra lægen, så du kan desværre ikke bare gå ned på apoteket og købe det.

Medicinen slår de levende orm ihjel, men da der stadig kan være æg, som udklækkes, skal man tage medicinen 3 gange med 2 ugers mellemrum, og det er en god ide, at alle i familien får “ormekuren” på samme tid. Man skal også vaske sengetøjet, støvsuge godt i soveværelserne og sørge for at have korte, rene negle – og at tage et bad hver morgen og vasket sig godt.

Når det så er sagt, så ved jeg, at det er ret nemt at komme af med børneormene, hvis man får en ormekur og følger de råd om rengøring, så hvis du tager en dyb indånding og får snakket med din læge – og måske endda din mor først – så vil du om lidt over en måned være sluppet helt af med den dumme kløe og ikke mindst alle de bekymringer, du har gået og haft i over 2 år. Prøv om du kan tænke på det – du vil sandsynligvis kunne mærke, at det holder op med at klø allerede dagen efter du har taget den første pille.

Hvis du bare ikke kan få dig til at sige det til din mor, kan du måske skrive det til hende? Eller lade hende læse dit brev her i BørneBrevkassen og mit svar – så kan hun måske ringe til lægen i stedet for at du selv skal gøre det.

Jeg krydser fingre for, at du snart kommer i behandling. Du har været så sej at skrive her til brevkassen – jeg håber, du også kan finde en lille smule mere mod og få ringet til lægen eller bedt din mor om at gøre det.

De bedste ønsker fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.