Brev
Bløder jeg for lidt?
Hey
Jeg er en pige på 16, og har haft menstruation i ca. 2 år.
Problemet er bare at jeg bløder meget lidt, og det varer kun 2-3 dage?? Jeg behøver næsten ikke bind🤷🏼‍♀️
Er det normalt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig, men det er også normalt. En blødning varer normalt mellem 4-7 dage og det er de færreste, der bløder alle 7 dage.
Det kunne også godt lyde som pletblødning, men da de er mellem menstruationerne, tænker jeg ikke, at det er det – især ikke når det er selve menstruationen, du beskriver.
Det kan dog godt ændre sig med tiden så jeg tænker bare, at du skal nyde, at du næsten kan undgå at gå med bind i øjeblikket og kun i så få dage – det tror jeg mange piger ville ønske var dem.
Hvis du er bekymret kan du få en snak med lægen om det. Du kan ringe og få en snak i lægens telefontid eller måske over lægens web-konsultation. Måske kunne du også vende det med din mor, måske spørge til, hvordan hendes menstruation var da hun var 16 år. Hvis det er svært at snakke om, kan du fx skrive en besked, så hun kan tage teten og snakke med dig.
Du kan også læse mere om menstruation her: Piger og kvinders menstruation
Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går og bekymrer dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen