Bliver drillet pga bumser

Hej

Jeg er en pige på 12 år som har mange bumser. Jeg har mange slags knopper på på panden og mange hudorme på næsen og nogle bumser på hagen og ved siden af min næse.

Jeg er den eneste i min klasse der har det. Og jeg har altid sagt til mig selv “tag det roligt alle får det på et tidspunkt, du er bare tidligt på den” men nogle gange virker det ikke og det gør at jeg ikke tror på mig selv.

Mange drenge siger jeg har mange bumser.

Jeg flyttede skole sidste år pga flytning. Jeg flyttede ikke langt væk. Så jeg snakkede stadig med dem. Men her forleden er mine veninder på min nye skole blevet meget gode venner med min gamle skole. Det har jeg det fint med. En fra min gamle klasse flytter skole til min skole. Hun fortæller ting til min gode veninde som handler om mig som andre piger har sagt feks. Jeg har mange bumser og at jeg er blevet grimmere.

Det gør mig meget ked af det. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg er grim det ved jeg men at få det af vide af andre gør mig ked af det.

Jeg ved at jeg ikke kan skille mig af med dem. Jeg renser min hud godt så forstår det ikke. Jeg er bange får at gå ud og være sammen med nogle for jeg ved at alle ville drille mig med det.

Det skal lige siges den pige der sagde jeg havde mange bumser var min bedste veninde, og det sorger mig dybt. Jeg ville ikke snakke med hende på nogen måde.

Min mor siger jeg ikke skal lytte på dem og at jeg er smuk udenpå og indeni.

Jeg ville bare hører jeres mening.

Hilsen anonym 12 årige.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige på 12 år.

Øv, hvor lyder det irriterende for dig med de bumser. Det kan jeg godt forstå, at du er træt af. Bumser og urenheder er noget af det aller mest uretfærdige. Nogle mennesker får det aldrig – andre får mange. Jeg ved, at der er rigtig mange andre unge, som har det lige som dig. Så selvom der ikke er nogen i din klasse, der har bumser, så er du ikke den eneste, der går rundt med de følelser, som du har lige nu.

Jeg synes, du lyder som en rigtig fornuftig og sej pige. Du har nogle gode tanker om det at have bumser. Du skriver, at du siger til dig selv "tag det roligt, alle får det" og "du er bare tidligt på den." Det er en super god indstilling, du har. Og noget du kan tage med dig videre i andre situationer.

Du skriver, at nogen gange så virker det dog ikke. Og at du så ikke tror på dig selv. Men jeg vil råde dig til, at du fortsætter med at sige de to sætninger. Og måske endda højt flere gange om dagen. Du kan også sige til dig selv, at bumserne forsvinder igen. For det gør de! Når dine hormoner er kommet lidt mere i ro, så vil bumserne også forsvinde.

Det er rigtig godt, at du renser dit ansigt. Vi har alle sammen forskellig hud, og huden reagerer forskelligt på at blive renset med forskellige produkter. Nogle skal kun rense deres hud med vand og andre med noget andet. Så prøv at gå til lægen, sundhedsplejersken eller på apoteket og få hjælp til, hvad der passer bedst til din hud. Du kan måske tage din mor med.

Tænk også over, hvad du spiser. Det er nemlig sådan, at huden også reagerer, hvis du spiser meget usundt. Så hold dig fra slik, sodavand og chips til hverdag og spis masser af grønt. Så kan du spise mere usundt i weekenden.

Det er ret tarveligt, at pigen fra din gamle klasse fortæller ting om dig til dine nye veninder. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det. Jeg synes, du skal fortælle det til din lærer og din mor. Så de kan tage en snak med pigen. Når hun sådan taler dårligt om dig, så tror jeg, det er fordi, hun prøver at blive en del af den nye klasse. Men på en meget uheldig måde, som faktisk lukker dig lidt ude. Det er ikke ok og skal derfor stoppes.

Overvej også at tale med din tidligere bedste veninde. Selvom du skriver, at du ikke vil snakke med hende, så synes jeg, det alligevel kunne være godt, hvis du gjorde. For måske har hun faktisk slet ikke sagt det, den anden pige siger? Og hvis I har et godt venskab, så er det vigtigt, at få sådanne ting ud af verden.

Din mor har ret i, at du både er smuk indeni og udenpå. Du lyder som en rigtig sød pige med ben i næsen. Jeg håber, du får talt med de voksne, så de kan hjælpe dig med at få forklaret dine veninder, at du bliver ked af deres kommentarer.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.