Brev
bipolar
Hej kære brevkasse,
har de sidste to år godt vidst hvad bipolar syndrom var, men har aldrig tænkt mere over det, indtil nu – har set videoer på youtube hvor at folk med bipolar syndrom har forklaret det.
det videoer kan jeg relatere meget godt til . – har indtil videre bare gået ud fra at jeg var påvirket af hormoner. men så prøvede jeg at tage diverse internet tests og alle viste at jeg var et godt stykke over det krævede bipolar tal – og siderne anbefalte lægehjælp men er på efterskole og tror ikke rigtigt på disse tests.
dog vil jeg godt søge behandling hvis jeg fejler noget psykisk – skal lige nævne at jeg har bøvlet i et par år med depression og angst men håbede at jeg havde kureret mig selv.
kærlig hilsen
en forvirret hormonel person
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Du har ret i at hormoner kan betyde meget når man er i din alder. Det er i langt de fleste tilfælde hormonelle ændringer, tit op til ens menstruation, der gør at man kan have f.eks. humørsvingninger (tristhed, sur, glad osv.). Mon du også oplever det op mod din menstruation? Jeg kan forestille mig, at du i perioder kan have mange tanker om, hvem du er og om det du oplever er normalt. Det er jo helt normalt at tænke over, og det er netop i pubertet og ungdomsårene, at de tanker om identitet, fortid, fremtid og evne til at tænke over konsekvenser for alvor dukker op. Det er en periode med store forandringer og det kan være svært helt selv at følge med i alle de ting, der igang med sig selv, venner og veninderne omkring en. Mon det kan være noget af det du oplever eller er det, når du føler at du ikke selv er herre over det, at du bliver bekymret for om du er syg?
Jeg kender ikke så meget til de test og videoer, der findes på internettet om at være bipolar. Men vil lige som dig, vil jeg heller ikke rigtig stole på dem. Der findes meget på internettet som ikke passer. Jeg tænker til gengæld, at det kan være en god idé at tage kontakt til lægen, hvis du er usikker på om du kan være bipolar og den usikkehed generer og påvirker dig i din hverdag. Efterskolen har en læge tilknyttet, men du kan også ringe og få en snak med din egen læge.
Desuden ville det måske være rart for dig at snakke med en voksen du har tillid til om hvordan du har det. Det kan være din far eller mor, eller f.eks. en lærer på efterskolen. I fællesskab ville I kunne finde ud af, hvad der er en god ting at gøre. Hvad mon du tænker om den idé?
Jeg håber, at du har mod på at få snakket med nogen om de tanker du har omkring det, så du kan få mere ro og finde ud hvad det handler om for dig. Måske er der andre piger på efterskolen, som kan genkende det med  humørsvingningerne - det gætter jeg på der er.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen