Brev
Bind i skole??
Hej.
Jeg er en pige på 12 år og er en af de eneste fra klassen med mens. Og jeg syntes det er vildt pinligt at have bind i tasken hvis nogen af drengene opdager det ( som de gjorde med en af de andre og de gik rundt i hele klassen) så hvad kan jeg gøre?
Hilsen mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, hvor du skriver om et problem, som jeg ved, rigtig mange piger har. Det er aldrig sjovt at være den første pige, der får sin menstruation, og det har altid været noget, som drengene kunne gøre grin med.
Det er jo nok fordi, drengene bliver usikre, for når pigerne begynder at menstruere, så betyder det jo, at det ”det voksne liv” begynder. Jeg tænker, at drengene måske forbinder menstruation med sex, for det betyder jo, at pigerne kan blive gravide. Derfor reagerer de barnligt drillende, når de finder et bind i en taske.
Det kan være lidt svært at skjule et bind, og det er nok ikke så smart at have dem liggende løst i tasken mellem bøgerne. Måske kunne du lægge dem ned i en toilettaske, så er de ikke så synlige? Måske ville det være godt, hvis du kunne fortælle din klasselærer om dine oplevelser og dine bekymringer. Tror du, du ville kunne det?
Jeg tænker, det ville være godt, hvis din lærer tog emnet pubertet op i klassen. Måske har sundhedsplejersken talt med jer om, hvad der sker med kroppen, når man kommer i puberteten? Hvis ikke så var det måske en ide? Kroppen ændres jo ikke kun for pigerne, men også for drengene. Hvis drengene fik flere oplysninger om puberteten, så kunne det være, at de blev mindre fjollede, mindre drillende?
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.