Brev
Bh’er
Hej bb
jeg er en pige på 12 år og jeg ved ikke om jeg kan passe en bh
jeg har prøvet at måle mig selv og skrive målene ned og så derefter kikke på en hjemmeside og det ser ud til at jeg godt kan passe en bh
men jeg er ikke sikker
mine bryster er sådan lidt mindre end en håndfuld men tæt på MEGET tæt på
jeg har prøvet at snakke lidt med min mor om bh’er
men jeg har ikke spurt om hun tror at jeg kan passe en
det tør jeg ikke jeg er bange for at hun siger
ej det kan du slet ikke passe endnu eller at det bliver pineligt
alså hun har sagt at jeg bare skal spørge hvis der er noget og vi har snakket om puberteten og alt det der
men hvordan hved man om man kan passe en bh
og hvordan skal jeg spørge min mor om jeg må få en
alså jeg havde tænkt på at jeg kunne købe en selv men det ligger ikke lige et sted i nærheden
og ville også være bange for at dem i butikken vil syndets det var mærkeligt
jeg har prøvet min mors bh før den var for stor
men ikke meget
jeg tror hun bruger størrelse B
Håber i kan hjælpe hilsen den pige som ikke hved om hun kan passe en bh
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Der er rigtig mange piger, der har dine tanker om bh, så det er rigtigt godt at du skrev.
Lige så snart dine bryster er begyndt at vokse, er det en god idé at købe en bh eller en top. En bh beskytter brystvævet og støtter dine bryster, mens de vokser. Hvis ens bryster er meget små, kan man vælge en top eller en sports-top, men jo større de er, jo mere har de brug for støtte i form af bøjler og foring. Der findes to forskellige bh-mål. Skålen, der holder på brysterne, angives med et bogstav, mens omkredsen rundt om kroppen under brystet måles i centimeter. Det kan væer en god idé at få en af ekspedienterne i butikken til at måle dig, før du køber en bh, men som regel starter man omkring en størrelse 70A, hvis man først lige er begyndt at få bryster. A er den mindste skål, mens 70 betyder, at du måler 70 centimeter under brystet og rundet om kroppen. Prøv gerne selv med et målebånd.
Det lyder til at du har en mor, der gerne vil hjælpe dig. Måske kan du finde modet og tale med hende om det eller skriv det i en sms ('hey mor, vil du hjælpe mig med at finde en bh eller top, der passer til mig?). Du kan måske også starte med at sige, det her betyder meget for mig, jeg håber du vil tage mig alvorligt når jeg spørger … på den måde viser du din mor, at det her er et emne der er vigtigt for dig. Måske kan din mor også hjælpe dig med at købe den, hun har jo mange års erfaring på det område, og dem der står i butikken, er vant til at hjælpe unge som gamle med at finde en bh, der passer i størrelse og sidder godt.
Jeg håber det bliver en rigtig god oplevelse med at købe din første bh.
Kærlig hilsen BørneTelefonen