Bh shop

Hej brevkassen (13 år)

Mit problem er at jeg har prøvet nogle bhér og jeg vil meget gerne have en. Det skal lige siges at jeg har “toppe” og børnebhér, men jeg kunne godt tænke mig en med bøjle.

Jeg har idag været med min mor inde i en butik der hedder tezenis (en undertøjsbutik), men hun forstår ikke (tror jeg) at jeg gerne vil have en med bøjle.

Jeg tænker tit på hvordan jeg skal fortælle hende det, men det kommer meget let til at lyde som om at jeg gerne vil have støøre bryster. Det er ikke derfor jeg gerne vil have en bh.

Der er bare et eller andet spændende ved det (ved godt at det ikke lyder som det helt store, men det er det for mig.)

Håber at i vil hjælpe mig med at finde en løsning.

Mvh den sære pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige,

Jeg synes på ingen måde, at du er sær. Tværtimod faktisk. Når man er ved at blive teenager, så giver det jo god mening, at man interesserer for de ting, der symboliserer denne udvikling. En bh med bøjle er jo netop et symbol på, at ens bryster bliver større, og at kroppen generelt ændrer sig. Så jeg kan godt forstå, at der er noget spændende over det.

Du spørger, hvordan du kan sige det til din mor, og jeg tænker, at du måske kan vise hende dit brev og mit svar? Fordi jeg synes, at du beskriver så godt i dit brev, hvorfor du gerne vil have en bh med bøjle, og hvad det betyder for dig. Eller kan det være at du kan skrive en sms til hende, hvor du bruger dit brev til at skrive, at du gerne vil have en bh med bøjle. Ens forældre er ikke altid opmærksomme på, at man bliver ældre og derfor ændrer sig, fordi de stadig ser på én, som deres barn. Det kan også være svært at gætte, hvad du ønsker dig. Sådan kan det godt være selv, når man er blevet helt voksen.

Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.