Brev
Bh eller ej?
Hej.
Jeg er en pige på 12, snart 13.
Jeg kunne godt tænke mig at gå med bh, ligesom de andre piger i min klasse.
Jeg har også hørt at det beskytter brysterne og det er jo også godt, fordi, jeg har ret ømme bryster.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg kan spørge mine forældre?
Er det for tidligt hvis mine bryster alligevel ikke er særlig store?
Hilsen anonym.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Der findes ikke et rigtigt tidspunkt at begynde at bruge bh. Det kommer an på, hvornår man føler, at man er klar til det. Selvom man ikke har særlig store bryster, findes der også bh’er eller toppe til det. Der findes mange forskellige typer og størrelser, som gør, at der er en bh til alle størrelser og former for bryster.
Der findes både bh’er med indlæg (push-up) og bøjler (en metalstang som sidder nederst i bh’en under brystet inde i bh’en), man kan også få nogle, som er formet som en bh, men som “kun” har stof, der dækker over brysterne. Den type for bh, som jeg nævner sidst, støtter en smule, ligner en bh, og kan være en god bh at starte med, hvis man ikke har brug for en bh med bøjle eller indlæg, men stadig gerne vil have en. Måske det kunne være noget for dig?
Det er helt normalt, at brystet er ømt, og når det udvikles og omkring menstruation, og det måske kan hjælpe at bruge en bh. En bh kan dog ikke fjerne ømheden, men kan støtte brystet. Måske er det også en god ide med en sportsbh/top, en som sidder tæt og rigtig god støtte for brystet, så det ikke “hopper”/”bevæger” så meget. Så måske det også kan være hjælpsomt for dig?
Det kan godt være lidt svært at skulle fortælle det til sine forældre, sådan er der rigtig mange piger der har det. Måske vil det være en idé, at du starter med at spørge din mor om at få en sports-bh til idræt, og også høre om en bh til hverdag – det kan også være på sms du skriver det, hvis det er bedre for dig? Kan det være en hjælp at tænke på, at din mor også har været på din alder og måske syntes hun også, det var lidt svært dengang med hendes første bh?
Måske kan du høre veninderne om, hvordan de sagde det til deres forældre og få nogle idéer til, hvordan du kan fortælle det? Det kan også være, at du kan spørge om nogle af dine veninder vil med til byen og købe en bh? Hvis du har lommepenge, kan du jo bruge penge på en bh, hvis du ikke har mod på at spørge din mor eller far om penge til det.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Jeg håber at du finder en bh, som du bliver glad for og finder mod til at tale med dine forældre om det.
Du er altid velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til BørneTelefonen på 116111, der er åbent alle dage, hele døgnet.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen