Brev
Bh eller ej
Kære BørneTelefonen
Jeg har gået og tænkt de seneste 2 måneder om jeg kan passe en bh
min mor siger at jeg ik er i tvivl om det når jeg kan passe en bh men jeg har søgt og søgt og SØGT og jeg er virkelig irreteret
jeg har prøvet at måle min omkreds og rundt om brystet men min mor sagde at hun ikke kunne sige hvilken størrelse jeg skulle bruge da det åbenbart ik havde noget med det at gøre
jeg ved at vi har et målebånd hos min mor ( mine forældre er skilt)
det var også det vi brugte og jeg kan ikke finde det jeg leder og leder men jeg kan ikke finde den
jeg har spurgt min storesøster over SMS om hun havde en a skål og om jeg måtte prøve den men hun svarede og skrev nej
desværre har hun b skåle jeg synes det er vildt akavet at snakke om i virkeligheden
jeg ved ik hvad jeg skal gøre jeg tror godt at jeg kan passe en a skål men jeg har ingen chance for at prøve en når jeg er for genert til at spørge
jeg er ellers den person som ik er bange for at snakke om menstruation udflåd og jeg hjælper rigtigt mange mennesker
min mor har jo sagt at jeg ik ville være i tvivl om det men jeg er virkelig ik i tvivl jeg er næsten sikker på at jeg kan passe en a skål
det irretere mig at der kun er billeder af selve bh’en på pigens krop men lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke finde nogle billeder men en pige der bruger en a skål med bare bryster
det er kun for at se om mine bryster er ligeså store som hendes mennnnn jeg ved godt at jeg tænker alt for meget når jeg kun er 10
mine bryster er tit ømme og jeg har haft mens i et halvt år og har hår under armene og (dernede)
please hjælp mig i er de eneste der vil kunne hjælpe mig ❤????
Knus den stressede og triste pige
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10-årige pige,
Tak for dit brev. Det er helt almindeligt, at man tænker på de her ting, når man kommer i puberteten. Og jeg ved fra mange andre børn og unge, at man kan blive helt utålmodig for, at tingene skal gå hurtigt og blive anderledes. Nogle glæder sig vildt til at bruge BH, andre vil gerne have deres menstruation hurtigt.
Jeg synes, at det er så sejt og godt at høre, at du taler med andre og din mor om de her ting. Det er nemlig rigtig godt, at have én man kan spørge og som kan støtte én.
Jeg vil give din mor ret i, at man sikkert ved det, når man skal have en BH. Men det lyder også som om, at det måske ville fylde mindre for dig, hvis du fik det undersøgt? Måske, kan du lokke din mor til at undersøge det lidt mere med dig, så du får lidt ro på.
I kan f.eks. gå ind på siden her: http://www.bhguide.dk/bhguide
Her kan man indtaste sine mål og se, hvilken størrelse man kommer tæt på. Det kan være, at du vil have en af de mindre størrelser, hvis du overhovedet skal bruge en BH endnu. Og ellers, kan det være bedre, at købe en top eller noget der minder om en BH. Uden bøjler, puder og den slags i. Har du mon talt med din mor om den mulighed?
Måske kan du tale med din mor om, at I tager på en undertøjs-shoppetur. Så kan man gå ind i en butik og prøve nogle af de toppe/BH´er der er, til små størrelse. De ekspedienter, der arbejder i sådan nogle butikker, har ofte rigtig meget erfaring med at hjælpe. Også unge piger.
Jeg synes, at du skal tage din mor med på råd. Det lyder som om, at hun er god til at hjælpe. Hvis hun bestemmer, at du ikke er klar til at få en BH, så er der ikke andet for, end at vente. Lige pludselig går det hurtigt, også nu, hvor du kan mærke at brysterne er ømme.
De bedste ønsker, BørneTelefonen