Brev
Bh
Hej jeg er en pige på 14 , min mor ville ikke have at jeg går med bh med bøjle, men jeg hader dem som hun ville have mig til at bruge!
jeg har prøvet dem med bøjle og de er meget dejlige at have på, har spurgt hende mange gang, men hun sige at jeg vil få hænge bryster af det!
Jeg er også den eneste i min klasse og parallel klasse som ikke går med det ! Er det rigtigt at man kan få hænge bryster af det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år Tak for dit brev, som handler om bh’er. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker meget på, hvilken slags bh, du har på. Som du også har lagt mærke til, kan der være stor forskel på, hvordan forskellige bh’er føles at have på. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil prøve at gå med sådan en slags bh, som de andre i din klasse og parallelklasse går med. Jeg ved, at nogle undersøgelser har tydet på, at kvinder har større risiko for at få hængebryster, hvis de starter med at gå med bh tidligt. Men undersøgelserne er ikke bevist på den måde, at man med sikkerhed ved, at det er rigtigt. Men hvis det er rigtigt, er det slet ikke sikkert, at det gælder for alle kvinder. Nogle undersøgelser viser faktisk det helt modsætte: Nemlig, at det er sundt at gå med bh, fordi den støtter brysterne og ryggen. Det kan være meget forvirrende med alle de forskellige undersøgelser, men uanset hvad er det ikke bevist, at man kan være sikker på at få hængebryster, når man går med bh. Det er nemlig helt naturligt for alle kvinder, at deres bryster begynder at hænge, når de bliver ældre. Det gælder både kvinder, der altid har gået med bh, og kvinder, der aldrig har gået med bh.Jeg tænker på, hvordan du mon har snakket med din mor om, at du godt kunne tænke dig en bøjle-bh? Har I f.eks. været sammen ude og kigge på bh’er? Har I talt om, at der er bølje-bh’er med push-up og en masse fyld, bøjle-bh’er med et tyndt lag fyld og bøjle-bh’er helt uden fyld? Måske er din mor også lidt modstander af bøjle-bh’en, fordi hun kun har set bøjle-bh’er, hun synes, du er lidt for ung til? Tror du, I sammen ville kunne gå ned til en forretning, som sælger undertøj og snakke med ekspedienten om, hvilke bh’er, der ville egne sig godt til dig? Ekspedienten vil måske også kunne fortælle jer lidt mere om, hvad der er sundt og godt for din krop? Måske ville din mor synes, det var OK, at du fik en eller to bøjle-bh’er, og så du skiftede lidt mellem bøjle-bh’erne og bh’er uden bøjle?Hvis du allerede har prøvet at vise din mor de bh’er, du gerne vil have, tænker jeg på, om du mon ved, at der er mange forskellige bh’er uden bøjle? F.eks. kan man købe bh'er uden bøjle i trekantsform i mange forskellige farver. Måske er det noget, du kunne få lyst til at kigge lidt mere på? Jeg tænker også på, om du mon vil kunne snakke med pigerne fra din klasse om, hvordan de talte med deres mor om, at de gerne ville have en bøjle-bh? Måske har én af dem prøvet, at hendes mor heller ikke synes, det var en god idé, og så kan hun fortælle dig, hvordan hun fik talt med sin mor om det? Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du kan få en god snak med din mor. Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Den er åben fra kl. 11-23 mandag-fredag og kl. 11-19 i weekenden. De bedste hilsner, fra BørneTelefonen