Brev
BH
Hej børnetelefonen.
Hej alle i min klasse bruger BH men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor at jeg gerne ville bruge BH
Hjælp mig!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år, Mange tak for dit brev! Du fortæller, at du ikke ved, hvordan du skal få sagt til din mor, at du gerne vil begynde at bruge BH. Måske føles det lidt mærkeligt første gang, man skal snakke med sin mor om sådan noget som BH'er, fordi det ikke er noget, man har snakket om før? Er det mon sådan, du har det? Hvis det er det, føles det måske ikke så "mærkeligt", hvis du prøver at tænke på, at det er helt normalt at gå med BH – og som du selv fortæller, gør de andre piger i din klasse det også. Måske kunne du starte med at sige til din mor, at du har lagt mærke til, at de andre piger fra din klasse er begyndt at gå med BH, og at det vil du faktisk også gerne? Det kan også være, at du har lyst til at spørge din mor, om I kan tage ud og kigge på BH’er sammen? Måske vil være rart for dig at starte samtalen på et tidspunkt, hvor du og din mor har god tid til at snakke om det? Det kan være, at I sidder og spiser morgenmad sammen - og du kunne spørge hende dér? Det kan også være, at der er god tid til at snakke om eftermiddagen, når du kommer hjem fra skole eller måske om aftenen, når I har spist aftensmad? Eller måske en dag, hvor er ude at handle ind eller shoppe et sted, hvor der er BH'er eller toppe, så kan du måske lige pege på en BH og sige: 'Hey, så'n en har (et pigenavn) fra min klasse. Den ku' jeg også godt tænke mig' - vil det være en måde, du kan bruge til at få det sagt?
Nogen gange kan det også være lettere at sende en sms til sin mor, og skrive, at de andre piger i klassen bruger toppe og BH'er - og det ku' du også tænke dig. Så kan din mor lige tænke over det og sende en besked tilbage, eller snakke med dig om, hvad hun synes.   Jeg tænker også på, om det mon ikke ville være rart at snakke med en af pigerne fra klassen om, hvordan de talte med deres mor om det første gang? Nogle gange kan det være godt at snakke med andre om noget, man synes er lidt svært at tale om? Måske har de andre piger også syntes, at det føltes lidt underligt, da de skulle tale med deres mor om det første gang? Der er i hvert fald mange, der synes, at det kan være lidt svært at skulle tale med sine forældre om noget, man ikke lige er vant til at tale med dem om. Når ens krop udvikler sig, er der mange ting, man skal vænne sig til – og én af de ting kan være, at man skal vænne sig til at tale med sine forældre om det, der sker med kroppen og at man f.eks. har brug for nye ting - f.eks. BH’er. Så jeg kan godt forstå, at du var lidt i tvivl om, hvordan du lige skulle få talt med din mor om det. De fleste mødre ved jo godt, at omkring 10 -12 års alderen, så vil mange piger gerne begynde at gå med top eller BH... Jeg håber, at mit svar har givet dig en idé om, hvordan du kan snakke med din mor? Hvis du stadig er lidt i tvivl om, hvornår du skal sige det til hende eller hvad du skal sige, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116111. Det er gratis at ringe. Held og lykke med snakken og kærlige hilsner fra
BørneTelefonen