Brev
Bh
Hej
jeg er 12 år og har haft bryster i 1-2 år nu og min mor døde her i 2016 og hun var den jeg havde mest tillid til og ville gjerne have bh men er så genert over at sige det
mange piger fra min klasse har bryster men de bruger sports toppe fra hm og tør ikke være den første der begynder.
Hvad gør jeg
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Hvor er det godt, at du skriver herind.
Først og fremmest, er jeg ked af at høre, at du mistede din mor sidste år. Det må være svært. Når man som ung pige mister sin mor, kan man netop ind i mellem opleve, at man savner en voksen kvinde, som man har tillid til og som man kan tale med om ting, som f.eks. kroppens udvikling.
På BørneTelefonen bliver vi ofte kontaktet af piger, som også har det som du. For mange kan BH'en være et slags symbol på, at man går fra at være barn til at være ung. Derfor kan man have lyst til, at eksperimentere lidt med f.eks. at få en ny type BH. Måske kan du genkende det?
Der er i hvert fald mange piger, der har det, som du har det. Derfor forestiller jeg mig også, at andre piger i klassen kender til det.
Du skriver godt nok, at du er genert. Men er der mon alligevel én af pigerne, du kunne prøve at snakke med det om?
Hvis du synes, at det kan være svært at tale med pigerne i klassen om det, kan du måske komme i tanke om en anden pige eller kvinde, som du vil være tryg ved at tale med det om? Måske har du en moster, en kusine, en bedstemor, en sundhedsplejerske eller en anden, som du ville kunne tale med, om f.eks BH´er og kroppens udvikling?
Hvis du kan komme i tanke om én, kan det være, at den person også kan hjælpe dig med at finde en BH? I mange butikker er det muligt, at få BH´er som passer til piger på din alder. F.eks. nogen uden bøjler eller puder i. Måske kunne du starte med sådan en?
Jeg håber, at du finder en pige eller kvinde, som du føler at du har, eller kan få, tillid til. Hvis du synes, at det er svært, eller hvis der er andet du får brug for at tale om, kan du altid ringe eller skrive til BørneTelefonen.
De bedste ønsker fra
BørneTelefonen