Brev
Bekymret for min udvikling
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 17 år, og jeg har i en del år været ret bekymret, for min egen udvikling.
Her hentyder jeg til mine bryster, som praktisk talt er ikke-eksisterende. Jeg kan ikke passe en BH, og de er bare generelt slet ikke udviklede. Faktisk tør jeg godt påstå, at jeg nok har landets mindste bryster i forhold til min alder.
Det er noget der går mig på hver eneste dag, da jeg bliver nød til at have en ubehagelig BH på alligevel, bare for at det skal ligne at jeg ikke er helt flad.
Jeg kunne måske forstå det, hvis jeg var ekstrem tynd, og havde ingen former overhovedet, men det er jeg ikke. Jeg er slank, men hvis jeg tager lidt på, så sætter det sig altid på mine lår eller arme.
Det er dog heldigvis ikke fordi, at jeg slet ikke er kommet i puberteten. Jeg fik min menstruation som 13-årig, men den har været uregelmæssig lige siden.
Mine bryster har ikke vokset siden jeg var 13 år, og selv dengang havde jeg ikke meget at begynde med.
Kan jeg have en hormonforstyrrelse, eller lignende?
Håber jeg kan få svar.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Jeg kan høre, at det fylder rigtig meget hos dig, at du synes, du har små bryster, og jeg kan godt forstå, det bekymrer dig.
Det skal siges, at det er meget forskelligt, hvor hurtigt kroppen udvikler sig, og der er også stor forskel på, hvordan kroppen er bygget op og bliver som voksen. Man udvikler sig forskelligt, da nogle er kraftigt bygget, andre spinkle, nogle får store bryster og andre små. Kroppens udvikling er ikke noget, vi selv kan styre. Det kan være en idé at se på din mor og dine bedstmødre, hvordan har deres bryst udviklet sig. Det kan give en idé om, hvordan dine bryster kunne udvikle sig.
Derudover vil foreslå, at du taler med din mor omkring dine tanker og bekymringer. Jeg ved godt, at det for mange kan være svært, at tale med sine forældree ting, men kroppens udvikling, såsom bryststørrelse og menstruation, kan være arveligt. Så du kan høre din mor om, hvordan hendes bryster og menstruation var, da hun var på din alder. Du kan eventuelt vise hende dette brev, hvis det gør det nemmere at tale om det.
I forhold til dit spørgsmål omkring hormonforstyrelse, er det svært for mig at svare på. Dog kan jeg fortælle dig, at hos nogle piger kan der gå meget lang tid, før menstruationen er helt regelmæssig, og hos nogle bliver den det aldrig.
Alligevel synes jeg ,at det er en rigtig god idé, at du bestiller en tid hos din læge og fortæller de ting, du har skrevet her i brevet. Lægen kan vurdere og undersøge om, der skal undersøges mere omkring hormonerne i kroppen. Det tænker jeg vil hjælpe dig, så du ikke skal gå og være så bekymret for, om der er noget galt. Det er altid godt at besøge sin læge, hvis der er noget, man går og er meget bekymret om, da det kan lette ens bekymringer rigtig meget.
Du kan jo spørge din mor, om hun vil tage med dig, når I har fået talt om de andre ting.
Du skriver, at du bliver nødt til at have en ubehagelig BH på, det lyder heller ikke rart. Jeg synes du skal prøve at gå ned i en undertøjsbutik og få rådgivning om den helt rigtige BH til dig.
De er gode til at hjælpe og rådgive omkring BH’er, der sidder godt og giver fylde, hvis det er det, man har brug for.
Jeg håber, at dette brev kan hjælpe dig på vej og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen