Brev
Behåring
Hej børnetelefonen..
Det er sådan at jeg er begyndt at barbere mig, kun under armene da det ikke er nødvendigt de andre steder.
Men når jeg så kikker dagen efter er de allerede ved at vokse ud, det er ikke noget problem overhovdet men det er da bare rigtig træls. hvorfor mit er så hurtig, er det normalt.
Hilsen c?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C,  Tak for dit brev, som handler om behåring og barbering.  Jeg kan godt forstå, du synes, det er rigtig træls, at håret under armene begynder at vokse ud allerede dagen efter, du har barberet dig, men det er meget normalt. Det er lidt forskelligt fra pige til pige, hvor hurtigt håret vokser. Hos nogle piger vokser håret måske først ud to-tre dage efter, de har barberet sig, og hos andre piger vokser det allerede lidt ud dagen efter. Det kan selvfølgelig godt være lidt træls, hvis man ikke har lyst til, at hårerne skal være der.  Der er forskellige måder at fjerne hår på: man kan f.eks. barbere sig med en ladyshaver/barbermaskine, med en engangsskraber eller man kan fjerne hårerne med voks- og hårfjerningsprodukter. Nogle gange kan barberingsmetoden have lidt at gøre med den hastighed, hårerne vokser ud på igen. Det handler lidt om, hvor langt nede ved hårrødderne, man får barberet hårerne af. Det kan være lidt svært at bruge en engangsskaber, hvis man ikke har prøvet det før. Man skal lige finde ud af teknikekn og måden, man skal holde skraberen på, så man ikke skærer sig. Og hvis man vil prøve et voks- eller hårfjerningsprodukt er det også vigtigt, at man er lidt varsom, for man kan godt komme til at vokse forkert, og så kan man brænde huden. Derfor skal man altid tale med en voksen om det, hvis man tænker lidt på at prøve en ny barberingsmetode. Det er vigtigt, at en voksen er med til at hjælpe, så man ikke får brugt produkterne forkert – det kan nemlig gå ret galt.  Har du mon allerede talt med en voksen om, at du har barberet dig? Hvis ja, kunne du måske tale med den samme voksne, hvis du får lyst til at prøve en anden metode?  Jeg vil lige slutte af med at fortælle, at der nok ikke er særlig stor forskel på hastigheden af, hvor hurtigt hårerne vokser ud. Uanset hvilken barberingsmetode du bruger. Men der kan være små forskelle. Det er bare meget vigtigt, at du snakker med en voksen, hvis du får lyst til at prøve en ny barberingsmetode.  God barbering!  De kærligste hilsner BørneTelefonen