Behåring

Hej,

jeg er en dreng på 12 år.

Jeg har fået hår på pikken, og er begyndt at barbere det, men det gror hurtigt ud igen.

Kan man gøre noget for at det stopper med at vokse?

Jeg er den eneste dreng i klassen der har fået det, så syntes det virker forkert at have det.

Hvad skal man overhoved bruge det til?

Håber i svare.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.

Det at få hår på og omkring pikken er helt naturligt og det er tegn på at man er i puberteten. For langt de fleste drenge sker det når man er mellem 9 og 14 år.

Det kan godt kan være lidt mærkeligt at være den første dreng i klassen, som fx får hår på pikken. Måske er der også nogle af de andre drenge, som kommenterer det og måske endda gør grin af det. Det er selvfølgelig ikke OK, men jeg ved ikke om det er noget du oplever i din klasse eller vil undgå? I hvert fald går der ikke lang tid før de andre begynder at få hår og stemmen går i overgang, måske det kan være en lille trøst for dig?

Man kan ikke stoppe puberteten. Du kan selvfølgelig barbere dine hår af, men de kommer igen.. Man begynder også at kunne lugte anderledes og ens testikler og pik vokser også. Man går fra at være dreng til en ung fyr og det kan være svært eller mærkeligt for nogle – der sker jo meget med ens krop i puberteten og nogle gange kan det være lidt svært at følge med den udvikling. Mon det også er sådan at du har det?

Hårene omkring pikken beskytter faktisk området mod irritation og bakterier, så de har faktisk en funktion. Men man kan også godt undvære dem, hvis man synes det at være glatbarberet er pænere.

Du er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for flere råd.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.