Brev
Barbering, kønslæber, bryster og udflåd?
Hej..
Jeg er en pige på 13 år, som virkelig er ved at udvikle mig.
For lidt over et år siden var mine skamlæber begyndt at vokse, hvilket jeg syntes var mega pineligt (synes jeg stadig), og jeg prøvede lidt på at “gemme dem væk” og være meget diskret i omklædningsrummet til idræt. (Jeg har læst nogle andre med samme problem herinde, men det er altså stadig pineligt)
Lidt tid efter begyndte jeg så at få hår “der nede”, hvilket skjuler det lidt. Jeg har heldigvis ikke noget imod håret, da de andre piger i min klasse fik det nogenlunde samtidig med mig.
Jeg begyndte så småt at få hår i armhulerne, og mere hår på benene, hvilket jeg er lidt flov over. Jeg nævnte en dag barbering for min mor, men det synes hun ikke jeg er gammel nok til, hvilket jeg blev meget ærgerlig over, da nogle af de andre piger gør det, selvom jeg ved at de ikke havde noget hår i forvejen, i forhold til mig. (Og nej! det er altså ikke det der med at “fordi de andre også gør det” at jeg har det sådan) – (Skal også lige siges at jeg bruger bh, så det er ikke fordi min mor “behandler” mig som et lille barn).
Jeg har bryster og dermed også brystvorter, selvfølgelig. Men jeg synes at de (brystvorterne) er et problem i forhold til badedragt, alm. undertrøjer, toppe osv, da man kan se dem igennem. (Også den største grund til at jeg ville have bh).
For ca. et år siden fik jeg min menstruation og selvfølgelig også udflåd. Det er bare sådan at udflådet (noget gennemsigtigt.. æggevide-agtigt? snask..) ikke stopper efter min menstruation, så derfor bruger jeg indlæg hver dag, og det har jeg ikke snakket med min mor om.. Og jeg synes det er meget grænseoverskridende at være til lægen med ting som det her, og så har jeg aldrig været til lægen uden en forælder, og jeg aner heller ikke hvordan jeg skulle gøre osv..
Jeg håber at i kan give mig nogle svar, og noget hjælp.. 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Som du skriver i dit brev til brevkassen, er du er blevet teenager, og din krop er i gang med mange store forandringer for tiden! Bryster, behåring, menstruation og ændret kropsform er bare nogle af de ting, der sker med en piges krop, når hun udvikler sig til at blive en ung pige.
Det er helt utroligt, at kroppen selv ved, hvordan den skal forandre sig, og der er ikke noget forkert eller mærkeligt ved de ændringer, der sker med din krop. Ændringerne er helt normale, og de sker for alle piger. Men jeg kan alligevel godt forstå, at du har gjort dig mange tanker om det.
Du skriver, at de andre piger i din klasse også er ved at udvikle sig, og derfor tænker jeg på, om der er en af de andre piger i klassen, som du kunne have lyst til at snakke med om det her. Nogle gange kan det nemlig være rart at dele sine tanker med én, der er i samme båd. Du kunne fx høre hende ad, om hun har det på samme måde? Så kunne du også spørge hende, hvad hun gør og måske også, hvordan hun snakkede med sin mor om det?
I forhold til udflåd, lyder det helt normalt det du beskriver. Det er meget forskelligt, hvor meget udflåd man oplever. Hvis det generer for meget, kan du altid gå forbi sundhedsplejersken på din skole og få en snak. De er vant til at tale om alt muligt, også udviking, menstruation og ja udfåd. Men du kunne måske også tage en snak med din mor om det og høre, hvad hun synes. Hun har jo også selv været ung teenager som dig på et tidspunkt.
Det lyder som om, at du allerede har været god til at snakke med din mor, og jeg håber, at du får mod på at tage en snak med en veninde om det også.
Jeg kan også foreslå du kigger forbi www.sexlinien.dk, hvor du kan læse en masse omkring fx udflåd, skamlæber, udvikling, menstruation og meget andet. Bare skriv i søgefeltet hvad du gerne vil vide mere om.
Gode hilsner fra
Børnetelefonen