Barbering

Heeej!

Vi er nogle helt normale 14 årig piger, som selvfølgelig er begyndt at få hår forskellige steder på kroppen.

Pigerne fra klassen taler meget åben om “kroppen”, så vi har også talt om behåring forskellige steder.

Vi er lidt i tvivl om, hvorfor man bliver rød og får knopper, når man barbere sig for neden. Det skal lige siges at vi har prøvet forskellige skrabere og ikke vasket os med sæbe der nede, og .

Men når vi barbere ben og under armene for vi jo ikke knopper eller bliver rød.

Så hvad kan være oversagen til det. Går det bare væk efter man har barberet sig i lang nok tid, eller gør vi det forkert???

Kh de 14 årlig piger…; )

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig pige

Jeg kan godt forstå, at du undrer dig. Men det er et helt almindeligt problem hos både kvinder og mænd.

Hos mænd kan det ske ved barbering i ansigtet, og hos kvinder mest ved intimbarbering.

Det er meget forskelligt, hvordan vores hud reagerer på en barbering. Nogen bliver mere ramt end andre af de røde knopper. De røde knopper er udtryk for, at huden er betændt eller er blevet behandlet for hårdt.

Der er mange gode råd i denne forbindelse, men her får du nogle af mig:

En måde at komme de irriterende røde knopper til livs er ganske enkelt at forebygge og forberede huden bedst muligt inden barbering.

Huden skal blødgøres med varmt vand, inden du går i gang med barberingen. På den måde åbnes dine porer, så din hud er klar til en tæt barbering.

Ved intimbarbering er det vigtigt at gå forsigtigt til værks, da du har med et meget sart område at gøre.

Sørg for altid at intimbarbere dig under bruseren, og varm huden godt op med varmt vand, inden du begynder at barbere dig. Vask området, som du ønsker at barbere, med intimsæbe. Den modvirker de bakterier, der senere kan inficere dine hårsække og give dig røde knopper.

Trim hårene med en saks eller trimmer, inden du barberer dig, hvis hårene er meget lange. Det gør det lettere at få en glat og ensartet barbering.

Brug et skarpt og rent barberblad, og sørg altid for at barbere i samme retning, så du ikke forvirrer og irriterer huden ved at barbere i forskellige retninger.

Skyl alle rester af skum eller olie af, så de ikke sidder tilbage og irriterer huden.

Hvis dette ikke hjælper efter et stykke tid, kan du Google dig frem til andre metoder eller du kan kontakte sundhedsplejen på din skole eller lave en aftale med din læge.

Det er vigtigt at du ikke bruger nogle “skrappe” produkter ved intimbarbering, det kan skabe ubalance i din skede, og det er meget usundt og kan føre til svamp eller andre småsygdomme.

God fornøjelse med barberingen og pas på dig selv.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.