Brev
Barbering
Hej!
Jeg vil gerne prøve at barberer mig mellem benene, bare for at finde ud af, hvordan man gør.
Jeg har meget hår ved selve min skede, og jeg ved ikke om det er unormalt.
Hvis man barbere det væk, bløder man så ikke meget?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit spørgsmål til vores brevkasse.
Du skriver, at du godt vil prøve at barbere dig mellem benene, og at du har meget hår. Det er meget forskelligt, hvor meget hår piger har mellem benene. Nogle har meget, andre mindre og andre igen har endnu ikke fået alt deres kønshår, når de er 14 år. Derfor er det også helt normalt, hvis du har meget.
Der er en trend lige nu, som går ud på at have så lidt hår på sin krop som muligt. Derfor er der rigtig mange som barberer sig. Andre følger en modtrend og vælger ikke at barbere sig nogen steder.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du selv har lyst til at barbere dig. Det er vigtigt, at det ikke er noget, du føler dig presset til, fordi mange af dine veninder gør det, eller nogen har bedt dig om det.
Jeg tænker, du også skal tage med i dine overvejelser om at barbere dig, at det kræver lidt ekstra tid under bruseren, fordi barberingen skal holdes ved lige. Du risikere desuden, at din hårvækst bliver kraftigere.
Samtidig skal du vide, at det er helt ufarligt at barbere sig - også mellem benene. Du skriver, at du er bekymret for at komme til at bløde meget. Det skal du ikke være. Du kommer kun til at bløde, hvis du skærer dig lidt med skraberen. Men det er overfladisk og som sagt ufarligt.
Hvis du beslutter dig for at barbere dig, er det vigtigt, at du bruger en ren barberskraber, og at du bruger barberskum, så der ikke kommer skægpest i området. Skægpest er nogle røde knopper, som kan klø. Du kan risikere, at der går lidt betændelse i knopperne, men de er ufarlige: De kan minde om bumser.
Jeg håber, du kan bruge brevkassens svar, når du skal beslutte, om du vil barbere dig mellem benene eller ej.
De bedste hilsner
BørneTelefonen.