Brev
Bange for alt muligt
Hej, er en pige på 11, og er mega bange for at få mens. Ved ikke hvad jeg sådan skal gøre, når jeg får det, men det jeg mest frygter er at få mens i skolen, hvis nu der ligger en plet blod på stolen. Har allerede fået det hvide agtigt, så er bange for at min mens bare sådan kommer. Nå men, har os et andet problem, det er at, jeg er sådan virkelig bange for at gøre noget i skolen, tør ikke at række hånden op, tør ikke at sige nej, tør ikke en pind, jeg har det virkelig svært i skolen fordi jeg ingen venner har. Skjuler faktisk at jeg er ked af det. Er ked af det fordi jeg får afvise jeg er tyk, og grim. Håber lidt i/du kan hjælpe mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev til Børnetelefonen. Det at være bekymret for sin første menstruation er noget vi hører fra mange piger. Alle piger får menstruation på et tidspunkt, så det er en god idé at gøre sig nogle overvejelser inden, som du også gør.
“Det hvide” du skriver om kaldes udflåd. Udflåd er noget alle piger får. Det kommer ofte et par måneder inden man får menstruation. Derfor kan det godt være et tegn på, at du måske får din menstruation inden længe.
Hvis du er nervøs for, om din menstruation kommer i skolen, så kan en idé være, at have et bind med i din skoletaske. På den måde er du klar, hvis det kommer. Jeg ved mange gør det, at de kommer et par bind i en lille taske og har i skoletasken, hvis de så får brug for det, kan de tage den lille taske med på toilettet og du behøver ikke at gå med et bind i hånden. Jeg ved også, at mange skoler har bind på kontoret hvis pigerne ikke selv har et med. Man kan ofte mærke det inden man bløder igennem. Så kan man nå at komme på toilettet og få det ordnet inden. Hvis du bløder igennem en dag, kan du måske få din klasselærer til at fortælle lidt om menstruation på klassen. Så hun kan fortælle at det er helt naturligt, og at uheld kan ske. Men du skal også vide, at første gang man får det, kommer der som regel meget lidt blod, så jeg tror det nok skal gå, men hvor er det godt du skriver.
Hvis du er nervøs for din menstruation, kan det være en idé at snakke med en voksen om det. Det kunne for eksempel være din mor, men det kunne også være sundhedsplejersken på skolen, eller måske en rigtig god lærer. Kunne du forestille dig at fortælle om dine tanker og bekymringer om menstruation?
Du kan læse mere om udflåd her og menstruation her. Du kan også finde videoer på siderne, der fortæller om udflåd og menstruation.
Jeg tænker det er vigtigt, du fortæller en voksen om de ting du bliver kaldt i skolen. Og at du ikke føler, du har nogle venner. Det er ikke okay, at nogle kalder dig grimme ting. For mig kan det lyde lidt som mobning. Er det mon også sådan du tænker om det?
Mobning opstår ofte, fordi der er et dårligt klassefællesskab, og dem der mobber, selv er bange for at blive holdt uden for. Det er de voksnes ansvar, at ingen børn bliver mobbet. Derfor tænker jeg, at du skal fortælle de voksne om mobningen. Det er nemlig ikke altid, at de voksne selv kan se problemet.
Måske du kunne fortælle dine forældre om mobningen. Så kan I sammen snakke med din lærer om det. Kunne det være en mulighed? Nogle gange kan det hjælpe, hvis man skriver sine tanker ned i et brev, og viser det til en voksen man stoler på. Du kunne for eksempel vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig. Så behøver man ikke selv starte den svære samtale.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os. Der kan vi nogle gange bedre give dig gode råd, og du kan fortælle om du kan bruge dem. Der kan du også øve at sige dine tanker højt, og få råd til hvordan og hvornår du kan fortælle en voksen om mobningen og dine bekymringer om din første menstruation.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen