Brev
Bagud?
Hej bb,
jeg er en dreng på 14 år.
Jeg har meget tænkt på puberteten og føler mig lidt udenfor.
Jeg har ikke stemme der er gået i overgang, så ofte prøver jeg at gøre min stemme dybere end den egentlig er, er lidt bange for at jeg ødelægger min stemme, fordi jeg ikke syntes det føles særligt godt.
Jeg er lige kommet i 8, og føler bare ikke rigtig jeg er klar, når jeg kigger på mig selv, jeg ikke særlig høj, men heller ikke den laveste, og når jeg kigger på de andre drenge, så er der fart på, med det hele.
Så jeg føler bare, jeg har det bedst når jeg ikke er sammen med de andre drenge, det gør mig lidt asocial syntes jeg, på grund af at jeg ikke er så udviklet,
min far døde for et år tilbage, så ham kan jeg ikke rigtig tale med om det, og min mor har jeg ikke rigtig lyst til tale om det med.
Samtidig, har jeg læst at ens krop kan se helt forkert ud, da jeg syntes jeg har lange arme og ben men en lille overkrop, min krop ser bare lidt skæv ud er det normalt?
Drengen som føler sig bagud 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Først vil jeg gerne anerkende dig for at skrive herind og dele så ærligt, hvordan du har det med din krop.
Det er vigtigt, at man reagerer på en så stærk følelse, som det kan være at føle sig udenfor. Grunden til at jeg skriver sådan, er fordi man hurtigt kan få lavet en historie om sig selv. Som det, at man er nødt til at være asocial, fordi man ikke har udviklet sig i samme tempo som andre drenge.
At forsøge at lave stemmen dybere løser desværre ingenting. Puberteten, som er med til at udvikle kroppen, sker i forskelligt tempo, alt efter hvem man er, og hvilke gener man er født med. Man kan desværre ikke, som du har forsøgt med at gøre din stemme dybere, forcerer sin udvikling så den sker hurtigere. Udviklingen mod at blive et fuldvoksent menneske tager tid. Og nogen gange kan det tage lidt længere tid, end man selv synes at det skal tage. Giver det mening?
Som det næste vil jeg gerne kondolere for at du har mistet din far. Du har min dybeste medfølelse. Det må føles så uretfærdigt at skulle miste sin far så tidligt i sit liv. Har du mon fået snakket med nogen om de stærke følelser, der er forbundet med at miste?
Du skriver, at du ikke har lyst til at snakke med din mor om din udvikling, og det kan jeg til dels godt forstå. Kun til dels, fordi mange piger oplever næsten samme problematik i deres udvikling. Her handler det bare om kvindens udvikling, som hvem der får menstruation, og udvikler bryster, først og ja og sidst. Måske du kunne overveje at få din mor til at fortælle lidt om sine teenageår?
Mit råd til dig er at finde en voksen, som du er tryg ved og fortælle ham eller (hende) om dine tanker. Det kunne for eksempel være et familiemedlem, måske en farbror, fætter? Det kunne også en god ven eller en anden relation, som du er tryg ved og har tillid til? Du kunne også vælge at snakke med den lærer eller pædagog, som du føler størst tilknytning til.
Hvis du har brug for en snak eller måske hjælp til, hvordan du kan fortælle den voksne det, så er du altid velkommen til at ringe til en af vores søde rådgivere på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen