Badning.

Hej BT.

Jeg kan ikke lide at gå i bad med de andre da jeg klart er den der er mest i bupateten.

Igår gik det op for mig at man kunne bade hos vores lære hvis man ikke kan lide det. Det ville jeg gerne men problemet er at jeg først hvidste det da min veninde fik en “særaftale” med vores idræts lære.

Jeg er rigtig ked af det for jeg kan ikke bade med min veninde. Min veninde er lidt snobbet og opmærksomhedskrævende. Så jeg tror engelig at hun har brug for det men jeg kan jo ikke bare tage hendes aftale.

Håber ag i kan hjælpe mig. Tak på forhånd.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.

Hvor er det godt at du skriver herind.  Jeg kan godt høre, at det går dig på, at du er den i klassen der er kommet længst i puberteten. Og derfor ikke synes, det er så rart at gå i bad med de andre piger.

Har du talt med din mor om hvordan du har det med at skulle i bad ovre på skolen? Hvis du fortæller din mor hvordan du har det, kan hun hjælpe dig med at tale med din gymnastiklærer og hører hvilken løsning hun anbefaler. Så tror jeg, at din lærer forstår, at du også har brug for at bade hos læreren.

Du og din mor kunne også bede klasselæren om at tale om det i klassen. Fx kan klasselæreren tale om pubertet og det med at det er meget forskelligt, hvornår jeres kroppe begynder at ændre sig. Der er sikkert andre, der får det præcis som dig og dem som vil være senere i  puberteten. Det kan være lige svært begge dele.

Hvis jeres lærer tager emnet op og taler om, at man kan blive ked af det, hvis man fx mobber dem der er i puberteten, vil det måske blive lidt nemmere for dig at gå i bad med de andre piger?

Jeg synes, at det er vigtigt, at du fortæller din mor hvordan du har det. Det kan være rigtig hårdt at gå alene. Måske kan din mor fortælle om, hvordan det var for hende, da hun kom i puberteten. Det vil nok være rigtig rart for dig at høre, hvad din mor gjorde dengang og hvordan hun havde det med det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.