Brev
badetøj og undertøj
hej børnetelefonen
jeg er en pige på 13, og hader at have badetøj på.
når jeg er på standen ( uden min fam ) bruger jeg nike pro shorts. og det fordi at jeg har en stor modermærke på venstre lår, så sådan ca tæt på numsen. jeg er flov over den, og vil ikke have at nogen skal se den, og specielt ikk drengene fra min klasse.
lægen sir at jeg vil få et stort ar, hvis den skal fjernes. og min mor synes jeg ska beholde den, fordi den er flot. men jeg kan ikke lide den, og jeg syntes ikke at den er flot. og min mor lader mig ikk gå med nike pro shorts når jeg er på stranden
jeg har en bh som jeg fik af min mor for lang tid siden. hun tog den tilbage fordi jeg ikk kunne passe den, men det kan jeg nu. men den strammer under brysterne. og vil gerne ha en ny. hvordan skal jeg sige det til hende?
håber i kan hjælpe!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du har gjort dig en masse gode tanker om dine nike pro shorts, modermærket og en ny bh. Du har endda også spurgt din læge til råds om mærket på venstre lår. Det viser at du er en meget handlekraftig pige. Det synes jeg virkelig er sejt gået.
Som du sikkert kan mærke og også er klar over, sker der en masse ting med kroppen, når man er i din alder. Derfor er det meget almindeligt, at man undervejs får brug for hjælp fra sin mor eller far  måske en helt anden voksen. Det kan være, man har brug for hjælp til at købe hygiejnebind, tandtråd, trusser, vaskecreme eller som du skriver i dit brev, en ny bh.
Du skriver, at din mor synes, dit modermærke er flot og synes, du skal beholde det. Du ønsker ikke, at nogen skal se dit modermærke, og slet ikke drengene fra din klasse. Du fortæller også, din mor ikke vil lade dig gå med nike pro shorts, når du er på stranden, men du har et andet behov.
Jeg er meget nysgerrig på, om du mon for nyligt har taget en snak med din mor om modermærket og badetøj? Jeg tænker, det er en god ide, at du fortæller din mor, hvordan du har det med modermærket. Du kan f.eks. forklare din mor, du føler dig flov over modermærket og ønsker at gemme det væk. Du kan måske sige til din mor, du ønsker hendes støtte til at gå med nike pro shorts på stranden, fordi du ikke kan lide at vise modermærket. Gad vide hvad du tænker om det?
Det lyder som om, du har tænkt på at tale med din mor om en ny bh? Men at du alligevel måske er lidt nervøs for at spørge hende. En god ide er, at du forklarer din mor, at du ønsker hendes hjælp til at købe en ny bh, som sidder godt.
Måske har du allerede gjort dig nogle tanker om, hvilken bh, du godt du kunne tænke dig at gå i?  Det kan være, du er interesseret i en bh med eller uden bøjler eller måske er du mere til en sportstop?  Det kan være, du på et tidspunkt kan vise din mor nogle billeder på nettet af hvilken type bh, du synes om? Sammen kan I måske finde frem til hvilken størrelse og hvilken type bh, du har brug for?
Mange af de unge piger, vi snakker med på BørneTelefonen fortæller, at de godt kan være lidt nervøse for at tale om den slags emner. Nogen af pigerne siger, de godt kan være lidt nervøse for, at deres mødre eller fædre ikke forstår dem. Måske genkender du noget af det?
Jeg har også talt med mange piger, som er blevet meget lettede, når de fandt ud af, det var helt okay at snakke om. Måske kan det hjælpe dig at tænke på, din mor også har været en ung pige, som havde brug for hjælp til at købe nyt undertøj eller en ny bh? Måske er det lidt underligt at forestille sig? Men på den måde kan man forklare, at ens mor ofte godt ved, hvad det drejer sig om.
Det kan også være, at du har fået mod på at vise din mor dit brev og mit svar? Du er jo god til at sætte ord på dine tanker og ønsker i brevet. Det kan nogen gange være nemmere at vise noget, man har skrevet, frem for at tage hul på en snak om et emne, der kan virke lidt svært at tale om.
Du kan også overveje, om du kan spørge nogle af dine veninder, hvordan de har talt med deres forældre om at at købe deres første bh? Måske har de nogle råd, der kan hjælpe dig?
Jeg håber meget, du kunne bruge mit svar til noget. Du kan også læse lidt om hvad der helt naturligt sker i kroppen i din alder her:  Guide om pigekroppen
Jeg ønsker dig en rigtig god snak med din mor og jeg håber meget, I finder ud af det hele.
Kærlige hilsner BørneTelefonen