Badeferie- menstruation

Kære børnetelefon

Jeg skal på ferie om to uger hvor jeg skal bade det meste af tiden men jeg har regnet ud at jeg får min menstruation når jeg er der.

Vil derfor gerne spørger om jeg stadig godt kan bade UDEN at bruge tampon da jeg ALDRIG har prøvet det før og bestemt ikke vil gøre det lige nu?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev.

Ja, nogle gange er man bare uheldig, at ens menstruation kommer på tidspunkter, hvor man helst vil undgå det. Og i din alder har kroppen måske endnu ikke fundet en fast menstruationscyklus; og sådan kan det være, indtil du er helt igennem puberteten. Men man kan sagtens få en god ferie alligevel.

Hvis man kun bløder en lille smule, kan man godt bade uden en tampon. På den første menstruationsdag, hvor du måske bløder meget, kan du overveje at springe badningen over, og så kan du måske bade de dage, hvor du bløder knap så meget? Hvis du skifter badetøj, når du kommer op af vandet, burde det ikke kunne ses, og så kan du måske sole dig med et lille trusseindlæg i baddragten/ bikinien, som du skifter hyppigt. Selvom det ikke lyder som om, at brugen af en tampon er noget for dig, så vil jeg gerne fortælle dig lidt om tamponer, som måske kan være meget rart at vide.

At bruge tampon

Jeg kan godt forstå, at du er utryg ved at skulle bruge tampon, når du ikke har prøvet det før. De fleste bliver rigtig glade for at bruge tampon, når de først har prøvet det; også helt unge piger som dig, fordi det så bliver nemmere at have idræt og svømning; samt at være på tur med klassen.

Tamponers type og størrelse

Du kan få to typer tamponer; med eller uden indføringshylster. Der er ikke forskel på, hvor meget blod de kan suge, eller hvor gode de er. Det er mere et spørgsmål om, hvad, man synes, er rarest at bruge.

Nogle synes, at det er nemmest at styre tamponen på plads, når man bruger et hylster, mens det ikke har nogen betydning for andre. Det samme gælder, hvad mærket angår. Det er også en smagssag.

Hvad størrelsen angår, kan du starte med minitamponer, som er lidt mindre end de øvrige, og måske derfor nemmere at føre op i skeden, indtil du føler dig rutineret. Men du kan også sagtens bruge de andre størrelser.

At føre en tampon op i skeden

Der følger en tegning med pakken, så du kan se, hvordan man gør, når man skal føre en tampon op. Og når du skal have den ud igen, skal du trække snoren skråt nedad i samme vinkel, som da du førte den ind. Du skal ikke være bange for, om den sætter sig fast eller forsvinder inde i dig. Det gør den ikke!

Hvor tit skal man skifte en tampon?

Små tamponer kan ikke suge ligeså meget som de større, så dem skal man skifte oftere, hvis man bløder meget. Når man bader, skal man måske skifte tampon en gang i timen for at være sikker på, at den suger, som den skal. Men ellers kan den godt klare 4 – 8 timer, medmindre man bløder meget. Efter 8 timer skal man skifte, så man ikke risikerer, at der opstår infektion i underlivet. Men det er helt ufarligt at bruge tampon, hvis man følger anvisningen i pakken.

Søg råd hos din mor

Det er en god idé at tale med din mor eller en anden pige eller kvinde, du er tryg ved. Så kan de fortælle dig, hvad de plejer at gøre, når de har menstruation, og når de skal bade om sommeren, og de kan hjælpe dig med at få købt de tamponer, der passer til dit behov. Husk på, at alle kvinder har været igennem det samme.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det. Og ikke mindst vil jeg ønske dig en rigtig god og dejlig sommerferie.

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.