Brev
bade med menstation
Vi skal meget snart på ferie, og jeg VIl ud og bade!!!!! Når jeg skal ud og rejse SKAL jeg ud at bade, ellers er det ikke en rigtig ferie for mig )’: Jeg skal nemlig have min menstartion lige i den uge, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Jeg skal under ingen omstændigheder bruge tampon ALDRIG ALDRIG ALDRIG NOGENSINDE!!!
Seriøst jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Mine forældre har brugt mega mange penge på at vi kan få den ferie sammen og jeg er helt knust indeni. Jeg har fortalt det til min mor, og hun siger bare det nok skal gå, men nej for helvede.. NEJ!!! Jeg vil ud og bade ellers kan jeg ikke holde ferie.. Please hjælp virkelig hjælp.
Jeg er fuldstændig knust
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev. Aj, hvor er du heldig, at du har en mor du kan tale med og skal på ferie.
Nogle gange kan menstruationen være lidt forsinket når man skal noget uvant - så jeg tænker, at det kan være du er heldig, og at du slet ikke får menstruation på din ferie...
Du skriver, at det er meget vigtigt for dig at komme ud at bade, ellers er det ikke ferie for dig - men du ikke vil bruge tampon.
Som regel er det sådan at piger bløder mere få dage og knap så meget de øvrige dage. De dage hvor du bløder meget, kan du så måske lade være med at bade - det kan være der er noget I kan tage ud og se de dage?
Så kan du måske bade de dage, hvor du bløder knap så meget..? Hvis du bare skifter badetøj, når du kommer op af vandet, burde det ikke kunne ses, og så kan du måske sole dig med et trusseindlæg i baddragten/ bikinien, som du skifter hyppigt...
På den måde bliver det forhåbentlig også ferie for dig, uden at du behøver bruge tampon.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.