Brev
Bad til idræt
Til idræt når vi skal i bad, tør jeg ikke gå i bad med de andre.
Jeg skynder mig altid ud på toilettet og vasker mig under armene, og så tager jeg tøj på (på toilettet) og skynder mig tilbage i klassen.
Jeg har rigtig mange hår på kroppen og ‘dernede’ og det har jeg lagt mærke til at de andre ikke har.
De andre spørger tit ind til hvorfor jeg ikke går i bad, og jeg siger at jeg har glemt mit håndklæde, eller jeg ikke svedte så meget.
Det er vidst omkring 2-3 år siden sidst jeg var i bad i idræt, og jeg tør virkelig ikke.
For ikke så langtid sagde en af pigerne til vores klasselærer at nogle af os ikke gik i bad, og der altid var lang ventetid til toilettet. Hun nævnte ikke navne, men klasselæreren sagde det videre til alle pigerne i klassen, og jeg vidste jo godt at det var mig. Der blev også sagt at de synes det er ulækkert at nogle ikke går i bad når man lige har haft idræt, og nu siger læreren at de vil holde ekstra godt øje med at ALLE går i bad.
Jeg vil virkelig ikke, og jeg begynder helt at græde ved tanken.
Jeg føler mig virkelig presset til det, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har prøvet at snakke med min mor om det, men hun var meget streng og sagde at det er normalt, man skal bare gøre det. Og så foreslog hun at tage i svømmehallen med mig, hvilket er virkelig grænseoverskridende.
Jeg ved virkelig ikke hvem jeg kan snakke med, eller hvad jeg kan gøre, og har tit tænkt at skade mig selv. Altså klemme mit ben, eller hamrer det ind i et jernrør eller noget, bare for at jeg ikke kan have idræt.
Jeg ved det virkelig ikke, så jeg håber i kan hjælpe mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder til at det er rigtig grænseoverskridende for dig at være nøgen foran andre. Det er jo også en situation hvor man er meget blottet. Det kan måske hjælpe dig at tænke på at alle kroppe er forskellige og at langt de fleste har et eller andet, som de ikke har lyst til at andre skal se. Der er rigtig mange børn og unge, som heller ikke har lyst eller mod på at bade med andre til idræt.
Du skriver at du nogle gange overvejer at skade dig selv for at undgå idræt og bad. Jeg syness det lyder som et meget stort offer at skade dig, for at undgå at gå i bad, så jeg tænker at du skal prøve at se om der ikke er noget andet du kan gøre. Min erfaring med dem der har selvskadende adfærd er at det ikke løser deres problemer, tværtimod så bliver problemerne bare endnu sværere at løse fordi det grundlæggende problem stadig er der og at det kommer oveni.
Du allerede talt med din mor og det er rigtig godt, måske kan du og/eller din mor snakke med din lærer om, hvordan du har det. Det handler jo ikke om, at du ikke vil i bad - men at du ikke har lyst til at de andre ser dig. Det kan være, at I kan lave en aftale om, at du går i bad lidt før de andre, så du kan nå at få tøj på før de andre skal i bad. Måske kan jeres idrætslærer også snakke med jer piger, om det med pubertet, kønshår, bryster, generthed osv og hvor svært det kan være i puberteten. Her ændrer kroppen sig meget og det er helt i orden at have skæve bryster, stor numse, bumser, lugte af sved, og kropsbehåring. Det er alt sammen helt normalt og naturligt når kroppen udvikler sig, men det kan gøre det så svært at få sig selv til at bade med andre.
Jeg tænker at din mors forslag med at tage i svømmehal måske alligevel ikke er helt langt ude. I kan måske tage til en svømmehal, der ligger væk fra hvor du bor, så I ikke møder nogle I kender. Eller du kan klæde om for dig selv og bade sammen med de andre i svømmehallen. Du kan på den måde øve dig i at bade sammen og øve dig i at være nøgen foran andre og samtidig se at kroppe kan være meget forskellige.
Noget andet du kan prøve er at fjerne - barbere det mest generende hår væk. Det kan gøres ret hurtigt og nemt og der kommer ikke flere hår, hvis man barbere sig. Hårene ser bare kraftigere ud når de vokser ud, fordi de ikke er blevet slidt tynde.
En ting du nok skal også skal tænke over er, at du kan blive ramt af usikkerheden over, hvordan du ser ud eller hvordan du virker som person. Det kan derfor være en god idé at lære at sige eller tænke: ”Pyt med det, jeg er som jeg er og det er godt nok” - ellers kan det blive hårdt hele tiden at skulle tilpasse sig alle mulige krav fra andre og fra samfundet.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig lidt og du har fået lidt mod på at øve dig. Jeg tænker ikke, at skolen vil tvinge nogen til at gå i bad men forstår, hvordan du har det med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.