Brev
Bad efter idræt
Hej jeg har lang tid tænkt på det der når man har haft idræt og derefter skal i bad.
Kan ens lærer tvinge en til det? Kan et andet menneske tvinge mig til at smide tøjet når jeg ikke har lyst? Er det okay at jeg springer badet over når jeg ik har lyst???
Vi har idræt de to sidste timer på dagen, så er det ik ok bare at gå i bad derhjemme?
Der er vel ingen der kan tvinge en til at tage tøjet af hvis man absolut ik har lyst er der????
På forhånd tak!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år,
Tak for dit brev! Godt, at du skriver. En ting er sikkert: Der er ingen, der kan tvinge dig af med tøjet og i bad! Det jeg mener er, at hvis din lærer eller andre fx fysisk tvinger dig ud af tøjet og/eller trækker dig ind i badet mod din vilje, så gør de noget, som ikke er lovligt.
Det lyder til, at det er rigtigt grænseoverskridende for dig at være nøgen foran andre. Det er jo også en situation, hvor man er meget blottet. Det kan måske hjælpe dig at tænke på at alle kroppe er forskellige, og at langt de fleste har et eller andet, som de ikke har lyst til, at andre skal se.
Jeg ved fra andre, at de har det præcist som dig, og mange har kæmpet kampe med deres lærer om ikke at ville i bad. Måske kan det hjælpe lidt at tænke på, at du er ikke alene om den følelse.
Jeg forstår godt, at du er træt af det, når det er din sidste time.
Jeg har nogle spørgsmål, som du kan tænke mere over, så du kan komme frem til dine egne svar:
Har du prøvet at snakke med læreren om, hvad det betyder for dig at få lov at gå i bad derhjemme? Er der andre end dig, der gerne vil bade hjemme?
Hvordan ville det være at få dine forældre til at tage det op på et forældremøde? Jeres forældre kunne også skrive et brev til skolen. Det er vigtigt, at skolen ved besked på en god måde, så det ikke bare bliver brok, men at de faktisk forstår, at det er et problem for dig (og eventuelt for andre).
Måske kan jeres idrætslærer også snakke med jer piger om det med pubertet, kønshår, bryster, generthed osv, og hvor svært det kan være i puberteten.
Her ændrer kroppen sig meget, og det er helt i orden at have skæve bryster, stor numse, bumser, lugte af sved, og kropsbehåring. Det er alt sammen helt normalt og naturligt, når kroppen udvikler sig, men det kan gøre det så svært at få sig selv til at bade med andre.
Til sidst vil jeg sige, at skolen har pligt til at holde en høj hygiejne og lære eleverne, at man går i bad efter gym. Det er en del af idrætstimen. Det ved jeg godt kan være irriterende, at jeg skriver. Derfor er det ekstra vigtigt at snakke med skolen, hvis ikke de vil, at I bader hjemme.
Findes der måske en anden måde, I kan bade sammen på efter idræt? På nogen skoler er der et aflukket bruserrum (f.eks. til læreren), som nogle lærere gerne vil lade eleverne bruge. Så kan man bade for sig selv. Det kan godt give nogle udfordringer med kø, hvis flere ønsker sådan en aftale. Men så må I prøve at løse det sammen. Ville du mon kunne spørge din lærer om det?
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at snakke med dine forældre og få hjælp til at snakke med skolen. Det er øv, at idræt ikke er sjovt pga. bad.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen