Brev
Hvordan siger jeg det til min mor
Hej!
Mit problem er at jeg ikke aner hvordan jeg skal spørge eller sige til min mor at jeg gerne vil begynde at bruge deodorant eller andre hygiejne produkter fordi at jeg er begyndt at lugte lidt
Normalt plejer jeg bare at sprøjte lidt parfume under armene og krydser fingre for at min mor ikke ser det fordi jeg ikke må bruge det andet end på restauranter eller at hun ved det men i hvert fald kan i godt hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg skal åbne samtalen eller sige det?
Bare et eller andet så jeg kan tage mod til mig og indrømme det jeg håber at jeg forklarede det godt nok og håber at i vil hjælpe mig
hej hej fra nervøs pige😅
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige.
Mange tak for dit brev. Det er godt, at du skriver, for jeg kan høre, at der er noget, du går og tænker meget på, og det er altid godt at få talt med nogen.
Du skriver, at du gerne vil begynde at bruge deodorant, men at din mor ikke vil have, at du bruger parfume, medmindre I skal på restaurant.
Du skriver også, at du er begyndt at lugte lidt under armene, men du ved ikke, hvordan du skal få spurgt din mor om at bruge deodorant eller andre hygiejneprodukter.
Pubertet og lugt
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at vi får rigtig mange breve fra piger, der har det helt som dig. De fortæller, at de er i puberteten, og at deres sved er begyndt at lugte anderledes.
Mange piger spørger os, ligesom du gør, om hvordan de kan få sagt til deres mor, at de gerne vil have en deodorant.
Nogle vil også gerne have trusseindlæg, hvis de er begyndt at få udflåd, og andre spørger senere til makeup.
Det er helt normalt, at kroppen i din alder forandrer sig, og sveden lugter anderledes. Du kan måske tænke på, at sådan har alle voksne også haft det engang.
Selvom det er længe siden, din mor selv var i puberteten, har hun prøvet det samme. Det kan måske være en måde at åbne op for en samtale med din mor.
For eksempel kan du sige:
• “Mor, kan du huske, hvornår du begyndte at bruge deodorant under armene?”
• “Mor, jeg er begyndt at lugte mere under armene, kan vi tale lidt om, om jeg kan få en deodorant?”
Måske kan din mor  så selv huske tilbage, at hun på et tidspunkt også havde brug for at bruge deodorant, og det vil være lettere for hende at forstå, hvorfor du gerne vil begynde at bruge deodorant.
Der findes mange forskellige slags deodoranter
Der findes mange forskellige slags deodoranter, og nogle mødre og fædre er lidt påpasselige med, at deres børn begynder at bruge produkter med for eksempel parfumestoffer, som kan være usunde for kroppen.
Det er muligt, at din mor også har det sådan, men der findes rigtig mange produkter, der er lavet uden skadelige stoffer.
Måske kunne I gå i for eksempel Matas eller supermarkedet sammen og scanne de deodoranter, de har, og se på en, der er god for dig.
Der findes nemlig forskellige apps, som kan hjælpe dig og din mor, når I skal teste deodoranter. På de fleste hygiejneprodukter står der også udenpå, hvad der er i dem.
Hvis din mor siger okay til, at du må bruge parfume indimellem, kan det også være, at hun er okay med, at du får en deodorant med lidt duft. Det må du høre hende om.
Samtaler om pubertet med forældre
Når man er i puberteten, dukker der mange ting og spørgsmål op, og det kan være grænseoverskridende og svært at spørge sine forældre til råds de første gange.
Det, som vi ofte hører, er, at når man først får åbnet op for én ting, bliver det nemmere næste gang.
Derfor kan du måske også se denne samtale som en god udvikling for dig og din mor, en samtale, der kan hjælpe dig, hvis du får brug for at tale med hende om andre ting i fremtiden.
Du kan finde andre råd her
Her på børneTelefonen, har vi lavet en guide som man kan bruge, hvis noget er svært at sige højt. Den kan måske også hjælpe dig. Du finder den her.
Er der mere du gerne vil spørge om, eller har du brug for at tale med en voksen, kan du altid skrive igen eller ringe på 116111.
Mange hilsener fra BørneTelefonen