Brev
Av!!!
Hej
jeg er en pige på 14 og jeg har hver månede min mens’ jeg har cirka haft det i et år passer det at man stopper med at vokse? Jeg har et lille problem for til foråret skal konfirmeres og jeg er bange for at bløde igennem hvis jeg nu får det der!
Jeg har prøvet med tamponere men det gik SLET ikke den sad fast og jeg kunne ikke få den ud uden det gjorde ondt så jeg blev nødt til at sætte mig i karbadet og vente til den kom ud af sig selv! Et problem? Ja tak! Eller …. Nej tak! 😉
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 14
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det kan være svært at holde styr på din cyklus. Og jeg tror, at de fleste piger/kvinder har oplevet følelsen af at skulle være nervøse for at bløde igennem - især på vigtige dage, som f.eks. en konfirmation.
De fleste piger/kvinder har i starten svært ved at finde ud af, hvornår de menstruerer. Derfor kan en god idé at skrive ned, hvornår i måneden man får den - på denne måde kan være lidt mere obs på, hvornår den ca. skulle komme igen.
Så hvis du begynder at registrere din cyklus hver måned, vil du snart kunne se et mønster. En normal cyklus varer 25-35 dage, men kan også sagtens vare længere eller kortere tid.
Omkring det at du har forsøgt dig med tamponer, så hører jeg flere sige, at de kan have svært ved at benytte sig af dem. Oftest er det måske også mere behageligt, når man har haft et aktivit sexliv i et stykke tid. Derfor tænker jeg, at det er helt fint, at du prøver at benytte dig af en tampon med jævne mellemrum. Det kræver tilvænning... Og det er ikke sikkert, at det er noget for dig. Der er en del forskellige muligheder på markedet - måske din mor har fortalt dig lidt om dem..?
Ellers er din sundhedsplejerske på din skole er helt sikkert vant til at få spørgsmål omkring menstruation o.l. Så måske en idé kunne være at vende dine spørgsmål med hende?
Skulle du have behov for at vende situationen eller andet yderligere, så vil jeg råde dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 - det er anonymt og gratis!
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.