Brev
Anderledes…
Hej børnetelefon.
Jeg vil først sige at, jeg synes det er tappert af jer at gøre det muligt at få kontakt med en af jer søde mennesker, især hvis du døjer med et problem!!
Jeg er en pige på 11 år ( Bliver snart 12). Jeg går i 6. Klasse. Jeg startede i skole da jeg var 5 år. Det gør at jeg er lidt yngre end de andre jævnaldrende. Jeg er først begyndt med at udvikle mig nu ca. Og jeg synes det kan være lidt ubehageligt at gå i bad med de andre, ikke fordi at jeg er bange for at vise min krop , men fordi jeg ikke vil have at de ser jeg er bagud. ( Jeg går alligevel stadig i bad).
Selve mit problem er: Jeg er som sagt begyndt at udvikle mig men det ene bryst er kun begyndt. Det andet er mere langsomt, det er næsten ikke begyndt overhovedet. Er det normalt at det ene bryst er foran det andet?
Jeg har en veninde som er en måned ældre end mig. Vi er tit sammen men vi går også igennem mange problemer. Et af dem er at hun bliver SUR over at jeg går med mavebluse på. Og hun vil ikke have at jeg er for tæt på en dreng og lign. Jeg lytter selvfølgelig ikke til hende. Men det er ret ubehageligt at have hende på nakken på den måde. Men det jeg vil hen til med det er, at min veninde er næsten ligeså udviklet som de andre. Jeg går og bilder mig selv ind at det skyldes at hun er lidt buttet/tyk men det ved jeg ikke passer.
Kære børnetelefon jeg håber i kan hjælpe mig og alle mine dumme problemer.
Kærlig hilsen 11 årig pige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Du er slet ikke alene med dine spørgsmål og tanker om veninder og udvikling.Og det er overhovedet ikke dumme spørgsmål eller problemer. Jeg er helt sikker på, at der er mange andre, der læser dit brev, kan genkende sig selv i det. Derfor er det også godt, du skriver. Så er det ikke kun dig, der kan få svar, men også mange andre.
Når man kommer i puberteten, begynder ens krop at udvikle sig. Piger begynder f.eks. at få bryster, og man får hår på steder, man ellers ikke har haft hår – f.eks. under armene. Man begynder også at tænke og føle lidt anerledes. Pludselig bliver man meget mere opmærksom på sin egen krop og på, hvordan man ser ud. Man begynder måske også at tænke mere over, om der er nogen, man ville kunne blive lidt forelsket i.
Alle de ting sker ikke fra den ene dag til den anden. Det sker stille og roligt. Det er derfor slet ikke mærkeligt, at dit ene bryst vokser lidt hurtigere end det andet. Det sker tit, når brysterne starter med at vokse. Det andet bryst begynder garanteret at vokse snart.
Mange har det sådan, når de kommer i puberteten, at de helst gerne vil ligne de andre – være lige så udviklet som dem. Det er bare meget forskelligt, hvornår, hvor hurtigt og hvordan kroppen udvikler sig fra ung til ung. Selvom det kan være svært, er det rigtig godt, hvis man kan have lidt tålmodighed med sig selv og sin krop. Hvis du kigger på de andre piger i din skole, vil du helt sikkert se, at de også ser forskellige ud: Nogle har større bryster end andre, nogle er tykke, nogle er tynde, nogle er høje, nogle er lave. Det kan hjælpe at huske på, at andre jo faktisk også har forskellige kroppe. Din krop er lige som den skal være!
Jeg kan godt forstå, det føles ubehageligt at have din veninde på nakken på den måde. Har du sagt til hende, at du føler, at hun nogle gange bliver sur over dét, du gør? Måske er hun ikke helt klar over, at hun reagerer sådan, og at det gør dig ked af det? Nogle gange kan man godt komme til at virke sur eller sige, at man synes, noget er en rigtig dårlig idé, fordi man ikke synes, man selv kan gøre det.
Hvis din veninde f.eks. ikke synes, at mavebluser klæder hende, kan det være, at hun bliver lidt misundelig, når du har mavebluse på? Det er ikke sikkert, at du skal spørge hende direkte om det, men det er en god idé at fortælle, at man bliver lidt ked af den måde, hun reagerer på. Måske har du lyst til at fortælle hende, at mavebluser får dig til at føle dig rigtig godt tilpas – og at du ellers ikke altid føler dig godt tilpas, fordi du så gerne vil være lige så udviklet, som hun f.eks. er. Så kan det være, at hun kan se, at I begge to har noget, som den anden gerne ville have, og så er der ikke så stor grund til at være misundelig på hinanden.
Hvis du har lyst til at snakke mere om kroppens udvikling, udseende, tanker og føleler og din veninde, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen helt gratis på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
De bedste hilsner
BørneTelefonen